Jer, ldott vendg!
Adventi vasrnapokon nekelhetjk csupn Szoboszl neves lelksznek, Lukcs Istvnnak (1772–1842) az nekt. Egyetlen strfjt rklte 1948-as nekesknyvnk Dlvidk nekesknyvbl (Szabadka, 1939). Ma mr igen keveset nekl gylekezeteink (vagy lelkszeink?) ezt az egyet is sokalljk, a 39. zsoltrt is elhagytk. Nem ritka, hogy sem ez, sem ms adventi neknk nem hangzik el egyik adventi vasrnapon sem, annak ellenre, hogy mg mindig vannak, akik nnepen rgi neket hajtanak, a rgi nekesknyvbl.
A teljes nek az 1806-os (Benedek Mihly pspk szerkesztette) nekesknyvbe kszlt. Ma mr ismeretlen, noha rtkes. Ez az nekesknyv sem rtktelen, amelyrl egyltaln nem esett sz szakirodalmunkban, holott az vszm s vfordul miatt illett volna foglalkoznunk vele ebben az vben.
1. Szent Isten, megll amit te mondasz,
Nincs vltozs taidban,
gretidben hven megmaradsz,
Hsg ltszik munkidban,
Amit egyszer rendeltl, megteszed,
Szndkod vissza nem veszed.
2. Els szlinknek eseteken
Megindult kegyelmessged,
Segteni kvnvn ezeken:
Azt vgezte blcsessged,
Hogy Isten fia testet felvgyen;
S rettnk eleget tgyen.
3. Az emberi testet fel is vette:
, mondhatatlan szeretet!
Ki a magas egeknek felette
l dicssges letet:
Az emberi nemzet rmre,
Lett a bnsk testvre.
4. — ez ma 181. neknk.
5. Tiszttsad te is szent rdemeddel
Ebbl a bnnek fertelmt,
gddel elmnk homlyt vedd el,
Vilgostsad rtelmt.
Adjad, hogy mi is idvezlhessnk,
Orszgodba bmehessnk.
* * *
Rgi az advent is, meg az nekesknyv is. Meg drga. De milyen advent, s milyen nekesknyv? Milyen rgi s milyen drga? Az jabb idk valls-llektani jelensgei kztt nagyon knlkozik vizsgldsra a hitvallsos s biblis reformtussg fogalmi vltozsainak nmelyik megnyilatkozsa. Nagyszer pldt knl erre hetilapunknak a nhny vvel ezeltti els adventi vasrnapjra kzlt vezrcikkbl nhny mondat (albb idzem). A vrakozs, urunk eljvetele idszaka, a megtestesls elkszlete ma ngy adventi vasrnapot szmll a mi egyhzi vet rgzt naptrunk (megszoks szerint). VII. Gergely ppa idejhez (1073–1085) kti a hagyomny a szablyozst. Fl vezreddel korbban mr kialakult a Karcsonyt megelz bjti id, helyenknt t vasrnapra terjedt (a nyugati keresztynsg szertartsi rendje szerint; a keleti szertartsrend ebben is klnbztt). ltalban hrom rtege van az nnepkrhz fzd keresztyn tartalomnak.
Elsdleges az Ige testet ltse, a Karcsony, Jzus szletse, s a mi elkszletnk. A vgs idkben elkvetkez, a messisi vradalmakkal kapcsolatos kirlysgot szintn vrv vrtk s htottk a rgiek. Mg szellemibb rtege a vradalmaknak Isten kegyelmi idejnek elrkezse, amely ltal teljes szemlyisgnkn uralkodik, mint teremtett s megvltott tulajdonn.
Ehhez kapcsoldva iktatott 1921-ben a Baltazr fle nekesknyv egy adventi strft a kezdnekek krbe. Korbbi nekesknyveink az nnepkr eme pontjra hagyomnyos himnuszokat rendeltek. Ezeket rgen az iskolsok nekkara a kntorral s a lelksszel nekelte, a refrnt biztosan fjta velk a gylekezet (a rgi reformtus szertarts a mainl sokkal kesebb volt). ltalban nyolc adventi himnusz szlt hajdan, ezek:
1 j vilgossg jelenk;
2 ldott Izrelnek Ura (=Zakaris neke, Lukcs 1,68–79);
3 Mennyei Ige, jelenl;
4 Az Idvztõt rgenten;
5 Mindeneknek Teremtõje;
6 Csillagoknak alkotja;
7 Istentõl vlasztott npek;
8 Jvel vltja npeknek.
Vannak adventi nekek mai nekesknyvnkben, a 301–313. szmak „Az Ige testet ltsrl” hitvallsi cmmel. Kztk az itt emltett els himnusz a 301. szm. nnepi nekek kztt legalbb ngy adventre val gylekezeti neket tallunk mg:
1 Az keresztynsgben Igaz valls az hitben (Apostoli Hitvalls);
2 Az Atya r Isten dmot hogy teremt;
3 Kld az r Isten hûsges szolgjt;
4 Mi Atynk, Atya Isten.
Ezekbl mig megmaradt nekesknyvnkben az itt 3. szmmal jellt (310). Ezek voltak teht a valban rgi nekek, a valban rgi nekesknyvekben. Kziratos nekesknyvekben is, de 1560-tl nyomtatsban is terjedtek, egszen a 19. szzadig, amikor a Lukcs Istvn neke szletett. Azta egyre inkbb elhagytk s jakkal helyettestettk az adventi nekeket. Idzznk nhny elfeledett strft.
Ily kegyelmes ln az Atya,
Tekintvn romlott sorsunkra,
Hogy minket megszabadtna,
Fit rettnk bocstta.
Azrt nzz renk, r Isten!
Kik vakok vagyunk a bnben;
Gerjessz Szent Lelket szvnkben,
Lgynk csendesek lelknkben
(Zakaris neke, 10–11. strfa)
Erstsd bennnk hitnket,
Nyerhessk idvessgnket,
Te lgy minknk plet,
t, igazsg, rk let.
Hogy mikor eljsz tlni,
Szvek titkt felfedezni,
A jknak minden jt adni;
A gonoszokat bntetni:
Akkor tled bneinkrt
Ne vess el: lm te azokrt
Magas keresztfn ontl vrt:
St, idvezts rdemedrt.
(Mennyei Ige, jelenl, 4–6. strfa; az plet = lelki pls; a rgi magyar reformtus imdsgok, prdikcik a magas keresztft igen gyakran emltettk.)
Te vagy Jkb lajtorjja,
Nlunk Atydnak zloga,
tunk minknk hozzja;
Angyaloknak vgassga.
Te Igdnek ellensgt,
s hitednek ellenzjt
Trd meg; hogy gy a te nped
ldhassa vgan szent Neved.
(Mindeneknek Teremtje, 5. s 8. strfa)
Ily nagy rgalmassgrt,
Velnk nagy j ttelrt,
Az r Istent szvnk szerint,
Felmagasztaljuk rnknt.
Nki mind fldn, mind mennyen,
Illend tisztessg lgyen;
s minden szjban zengjen,
Valaki hozz mgyen.
(Istentõl vlasztott npek, 9–10. strfa)
A 20. szzad elejre igencsak mdosult reformtus zlsnk. Rgi reformtus szertartsi nekeinket divatos versekkel ptoltuk. Az nekls igen lompos, vontatott formja is akkor lett egyedlval szoks. Sokkal gyorsabban nekeltek a korbbi reformtus gylekezetek, s nem lehet eleget mondanunk, hogy jval tbbet.
A 20. szzad elejn mg jmdi nekeket rdekes mdon ma sokan rginek tekintik, a valban rgieket meg teljesen elfeledtk. A Baltazr-fle nekesknyv csak 1921–ben jelent meg, s rgesrginek szmt. A reformci kortl megjelent nekek s nekesknyvek mintha soha nem is lettek volna. Ezrt nem Huszr Gl ngy vszzaddal korosabb nekesknyve rgi, hanem a kt vilghbor kztti. Nagyapm, aki mg a 19. szzadban (a Kiegyezs utn) szletett, azokat az nekeket s verszakokat is fejbl tudta, amelyeket 1921-ben trltek. nem az 1806–ban szerkesztett, hanem a korbbi, a XVII. s XVIII. szzadi nekesknyvet mondta rginek.
A rgiekhez szmtott, s ma mr nem j adventi nek a valban rgit kiszort alkots kezdsort idzi cml, a Drga Adventet, a megemltett vezrcikk. Nem valamelyik reformtorunk, nem Kanizsai Plfi Jnos vagy Diszegi Smuel nekt, hanem egy 20. szzadi lelksz majd fjegyz nekt. Reformtus jelkpknt ez tnik fel a megaranyozdott emlkezetben. Az emlkezsnek ez a fajtja a gyermekkorra val visszapillantson (azt mintegy az emberisg aranykorv minstve) mri az rkkvalsgot s az dvzts trtnetnek korunkban hzd tvlatait. Mert az volt az igazi az idseknek, mikor mg iskolsok voltak. Akkor mondtk ezt az neket. Ezrt drga. Drga ron vett vltsgunk az ilyen kedves emlkek kzepette elhomlyosul. Knnyen kimondjuk imdsgainkban is, mint tltelkszt, hogy drga.
Jzust fogadja alzatosan s hdolattal (mint valamilyen rkezsen megjelen hivatalos tisztvisel) az nek kltje, Uray Sndor. Verssorai nem mindenkor dskltak mondanivalban, nem Ravasz Lszl tpus gondolkod volt, nem Baja Mihly szint klt. Eszmket s klti ihletettsget hangulatos szlamokkal ptolt. Strfi tltelkszavakbl s sorokbl plnek. Hozzfggesztette a szent jelzt a hdolathoz. E fogs teljes nekt thlzza. Nem Jzus szent, hanem a hdolat, mivel a gylekezet fogadja. Kirlyt. Nem a maga lelki letnek kirlyt, hanem Advent kirlyt fogadja. Az Advent gy a vgs idk jelkpv, elszellemiestett s idtlen csodv magasztosul. Ill, hogy lelknk kszntse, epedjen utna, ahogyan a zsoltros Isten utn vgyik. Az nnep eme titokzatos megjellse kzelvalbb, mint Isten sznetlen s lthatatlan jelenlte. Ily nneprt eped a llek eme pots gylekezeti fennll nek alakjban. Hajnalfnyt, aranyl sugarat hint kinyilatkoztatst vr az nneptl a fohszkod, amiknt vrtk az ldott korszak bekszntst, vagy jobb idk kezdett a Nap-Hold-Csillagisteneket imd termszeti npek. De nem egszen ennek ksznhet a megfogalmazs, hanem inkbb annak, hogy tetszett a versel egyhzi vezetnek a vrt/sugrt rmpr — az aranysugarat, sugrzst nem sikerlt msknt verssorr, kltemnny formlnia.
Az effle adventi vradalomrl igen finoman eltallt mondatokat olvashattunk az advent els vasrnapra megjelent vezrcikkben: „Szomor valsga mai letnknek, hogy nem arra tekintnk hittel s l remnysggel, Krisztusra, Akinek egyrszt hatalma van az igaz vradalmat beteljesteni, msrszt gretei vannak szmunkra. Ez eredmnyezi azt, hogy a legtbb embernek hamis vradalmai vannak... a felnvekv kicsinyek sem Jzus Krisztusra vrnak, hanem a karcsonyfra, az ajndkokra... sokjuknak a szlei sem tudnak az advent s karcsony igazi rtelmrl...”
A 20. szzad elejnek jdonslt adventi neke s klti igyekezete ezt az adventi kezd neket termette (mai fiatalok kedvrt s tanulsgra egszen idzem:)
Drga Advent, kszntnk,
Lelknk tged epedve vrt;
Hajnalfnyed kzttnk
Hintsen szerte arany–sugrt;
Jvel, adventnek kirlya,
Npek Messisa!
Jzusunk! alzattal
Fogadunk szent hdolattal.
A 28. dcsret volt ez 1921—1948. kztt. Utbb 1996-ban a III. Reformtus Vilgtallkozra megjelent (tallkozs) nekesknyvben ismt fltnt, 178. sorszmmal. A rginek mondott 20. szzadi nek meg nekesknyv mell illesszk hitvall seink valban rgi neknek nhny sort.
Az irgalmas r Isten,
Mivelhogy nem kegyetlen,
Azt kilja szntelen:
Nincsen senki bntelen:
n vagyok igaz Isten:
Trjetek meg hrtelen;
Lszek irgalmas ingyen!
Ezrt kld szent Fit,
E vilg Megvltjt,
s Megszabadtjt:
Ki megalz magt,
dmnak brzatjt
Felvev llatjt,
Szenved bnnek knjt.
(Mi Atynk, Atya Isten,vezrnk 5-6. versszak. Az llat a ltezt, llnyt, s a ltezs mdjt jelentette rgen, teht ez a sor, hogy Felvev llatjt = Felvev llapott).
Sztrai Mihly reformtorunknak ez az neke vltozatlanul rkldtt szzadokon t, de azutn az adventi gylekezet emlkezetbl kihullott. Ilyen az nek, a rgi s drga; ilyenek tltttk meg a reformci kortl az nekesknyveket, amelyek igazn rdemlik ezt a minstst.
Fekete Csaba
|