GNCS PTER A KARCSONYI EVANGLIUM HROMFLE "KAMERALLSBL"
A karcsony Krisztus szletsnek nnepe, a keresztny vilg legmeghittebb esemnye. A 2000 ves nnep jszvetsgi gykereit vizsglva azt ltjuk, hogy a szeretet szletsrl, a karcsony csodlatos titkrl az evanglistk klnbz "kamerallsokbl" adnak kpet. Az elads bemutatja, hogy milyen kzs s klnbz jelentseket lt magra a karcsony Mt, Lukcs s Jnos evangliumban.
BEVEZETS
jjj, jjj, Immnuel,
Hadd szabaduljon Izrael!
m, fogsgbl kl shaja,
Mert tvol Isten szent Fia.
Meglsd, meglsd, , Izrael,
Megszletik Immnuel
, jjj el, Jessze vesszeje,
Ne rtson stn ereje!
Mentsd meg pokoltl npedet,
Hogy dicsrhessen tgedet!
Meglsd, meglsd, , Izrael,
Megszletik Immnuel. Evanglikus nekesknyv, 133. nek
", jjj, , jjj, Immnuel..." - hangzik a 12. szzadi latin himnusz knyrgse. Az jszvetsg els lapjn, Mt evangliumnak els fejezetben pedig ezt olvassuk:
"me, a szz fogan mhhben, fit szl, akit Immnuelnek neveznek, ami azt jelenti: Velnk az Isten." (Mt 1, 23)
Mieltt a Mt szerinti evanglium karcsonyi trtnetnek nhny jellegzetessgben elmlyednnk, nem rt tisztzni, hogy az evanglium sz eredetileg nem bibliai iratot jelent, hanem magt az rmhrt Isten szabadt munkjrl, az dvssgrl Jzus Krisztusban. Az evanglium, a j hr, teht maga Jzus Krisztus, akinek mr a nevben is vilgosan megszlal az rmhr. "Jzus Krisztus": ez a kt sz is tbb jelentst hordoz, mint annak a nevt, aki 2000 ve szletett. "Jzus" - a biblia hberben Jsua - ugyanis azt jelenti, hogy szabadt, a "Krisztus" pedig grg fordtsa az ugyancsak hber "Messis" sznak, ami azt jelenti: Felkent. A bibliai korban kirlyokat, fpapokat kentek fel olajjal nneplyes szertats keretben, de ilyen Felkentknt vrtk a megvltt is. Jzus e vrakozs beteljesedse miatt lehet "Krisztus". Szletsnek krlmnyeirl Mrk evanglista hallgat, sokat mond viszont knyve legels mondata: "Jzus Krisztus evangliumnak kezdete". Mt s Lukcs sajtos kamerallsbl tudst, ms s ms rszletekre kzelt r, mg a negyedik evanglista, Jnos fellnzetbl hatalmas sszefggseket mutat meg neknk.
I. MT - EVANGLIUM A SZERETET SZLETSRL DVTRTNETI S KOZMIKUS KONTEXTUSBAN
"Eljttnk, hogy im juk t." Mt 2, 2
Mt, korbbi nevn Lvi, akit Jzus a hagyomny szerint a vmszedasztal mgl hv el kvetsre, evangliumval mindenekeltt zsid olvaskat akar megszltani s meggyzni arrl, hogy Jzus valban a Messis. Ennek rdekben a mr emltett Immnuel-jvendlssel egytt, ami zsais 7, 14-ben gykerezik, sszesen kilenc szvetsgi helyet idz bizonytsi szndkkal: 1, 22-23; 2, 15; 2, 17-18; 2, 23; 4, 14-16; 8, 17; 12, 17-21; 13, 35; 27, 9-10. Hangslyozza, hogy Jzus Dvid Fia, akinek nemzetsgtblzatt brahmig vezeti vissza (1, 1-17).
Csillaglt blcsek
Mt specialitsa, hogy az szvetsgi sszefggsek hangslyozsn tl Jzus szletst kozmikus kontextusba lltja. Az evanglistk kzl egyedl tudst az gynevezett "betlehemi csillag" megjelensrl, ami arra utal, hogy a "szeretet szletse" nem csupn a vlasztott np belgye, hanem az egsz vilgmindensget rint esemny. Ugyanakkor ennek is vannak szvetsgi elzmnyei, hiszen mr Mzes knyvben arrl olvasunk, hogy "Csillag jn fel Jkbbl..." (4Mz 24, 17), a Jelensek knyvben pedig maga Jzus mutatkozik be gy: "n vagyok a fnyes hajnalcsillag..." (Jel 22, 16) .
Az evangliumban emltett csillagszati jelensggel mr Johannes Kepler (1571-1630) is foglalkozik. Szmtsai szerint a Mt ltal feljegyzett gi tnemny a Jupiter s a Szaturnusz konjunkcija, egyttllsa lehetett Krisztus eltt 7-ben. Mivel mindez a Halak csillagkpben trtnt, ami a zsidsg csillagkpe, a szakrt babiloni csillagszok, a mgusok gy vltk, mindez egy j uralkod szletetst hirdeti. Ennek akartak utnajrni, amikor - tbb mint ezer kilomteres utat megtve - elrkeztek a fvrosba, Jeruzslembe.
Logikus mdon a trnrkst a kirlyi palotban, Nagy Herdes (Kr. e. 72-4) udvarban kerestk, s ezzel nem kis pnikot okoztak a hatalmhoz grcssen ragaszkod uralkodnak. Nagy Herdes sszehvatta a fpapokat s rstudkat, akik vgl Mikes prfta knyvben talltk meg a jvendlst a Messis szletsi helyre vonatkozlag: "Te pedig Betlehem, Jda fldje, semmikppen sem vagy a legjelentktelenebb Jda fejedelmi vrosai kztt, mert fejedelem szrmazik belled, aki legeltetni fogja npemet, Izraelt." (Mt 2, 6)
Mtnl teht itt is hangslyt kap, hogy Jzus szletsvel az szvetsgi prfcik teljesednek be. De ezen tlmenen az is fontos zenetet hordoz, hogy az egyetemes kinyilatkoztatsra figyel emberi rtelem csupn egy bizonyos hatrig tud eljutni Isten titkainak megismersben. A termszet jeleibl valamit megsejthetnk, de a vgs tbaigaztst csak az igei kinyilatkoztatsbl kaphatjuk meg. A mgusokat vgl nem a csillag fnye, hanem a mikesi prfcia igje vezeti el a betlehemi jszolblcshz. S hogy ezek a csillagszok valban megrdemlik a blcs jelzt, azt ppen azzal igazoltk, hogy az igei vezetsnek engedve otthagytk a fvrost, Herdest, a kirlyi udvart a fpapokkal s rstudkkal egytt, s elindulnak a kis vroska, Betlehem fel.
Micsoda keser kritikja minden korok ggs rstudinak az a szomor tny, hogy akiknek ott a kezben a mikesi tekercs, akik ismerik a prfcia tartalmt, mgsem mozdulnak! A halott, medd ismeret elrettent pldja ez. Sajnos gyakran igaz, hogy a leghosszabb t a fejnktl a szvnkig vezet t. Hiba tudnak mindent pontosan a Messis rkezsnek lehetsgrl, a szvk kemny s hideg, a lbuk nem mozdul, hogy utnajrjanak Isten csodlatos dolgainak.
A blcsek viszont bznak a prfciban, s elindulnak Betlehem fel, ahov a csillag fnye is elksri ket, mgnem Mt szerint a csillag "megllt a felett a hely felett, ahol a gyermek volt. Amikor meglttk a csillagot, igen nagy volt az rmk. Bementek a hzba, meglttk a gyermeket anyjval, Mrival, s leborulva imdtk t. Kinyitottk kincsesldikat, s ajndkot adtak neki: aranyat, tmjnt s mirht." (Mt 2, 9-12)
A bibliai szvegben nem esik sz a blcsek szmrl s nevrl. Az ajndkok szmbl fejldtt ki a ksbbi hagyomny, mely szerint hrman lettek volna. A 6. szzadtl mr nevet is kaptak: Gspr, Menyhrt s Boldizsr. Az rtkes ajndkokbl alakult ki a 8. szzadra az a legenda, mely szerint valjban napkeleti, arbiai kirlyok hdoltak az j kirly jszolblcsjnl. A npszerv vlt legenda ltrejttben taln az is szerepet jtszhatott, hogy a "mgus" kifejezsben ott rejtztt a varzsl, a pogny pap rnyka is, ami nem igen frt bele az akkorra mr llamvallss ntt keresztnysg sztrba.
A blcsek, vagy ha gy tetszik a "hromkirlyok", hamar szimbolikus teolgiai rtelmet is nyertek. Eleinte hrom klnbz letkort, majd egyre inkbb a hrom akkor ismert vilgrszt: Afrikt, zsit s Eurpt reprezentltk. gy lett pldul Boldizsrbl a Jzsef Attila versbl is j ismert "szerecseny kirly". Andrea del Sarto firenzei fest (1486-1530) pedig mg tovbb fejlesztette ezt a terit, amikor az egyik kirlyt rzbr indinnak festette meg az j fldrsz, Amerika felfedezsre utalva.
Termszetesen a hozott ajndkok is hamarosan szimbolikus rtelmet nyertek. Szent Ambrus milni pspk (339-397) mr 4. szzadban azt tantja, hogy az arany a kirlynak, a tmjn az Istennek, a mirha pedig a szenved, a hallt is vllal embernek szl. Az istentiszteleten a fstlben parzsl tmjn fstje az g fel szll imdsgot, mg a tbbek kztt holttestek balzsamozsra hasznlt mirha a romolhatatlansgot, az rk letet szimbolizlja.
A hatalom megszllottja - Nagy Herdes
Mtnl a festk ltal annyira kedvelt, idilli jelenet drmai fordulatot vesz, a blcsek ugyanis lmukban figyelmeztetst kapnak, hogy ne trjenek vissza Herdeshez, gy engedelmesen, ms ton mennek haza. Az igazi okot az r angyala Jzsefnek rulja el, aki lmban a kvetkez parancsot kapja: "Kelj fel, vedd a gyermeket s anyjt, meneklj Egyiptomba, s maradj ott, amg nem szlok neked, mert Herdes hallra fogja kerestetni a gyermeket..." (Mt 2, 13)
El lehet mondani, hogy ezzel kezddik Jzus szenvedstrtnete, passija. Sorsa: fordtott exodus. Mr csecsemknt hontalan ldztt. A hatalom szeretetnek beteges imdatban szenved Herdes megprbl leszmolni a megszletett, a testt lett szeretet hatalmval. Ennek a brutlis ksrletnek lesznek ldozataiv a betlehemi kisgyermekek. Az uralmt tbolyultan flt zsarnok kirly ugyanis lemszroltat minden kt vnl fiatalabb figyermeket Betlehemben s krnykn (Mt 2, 16-18). Rjuk, katolikus szhasznlattal az "aprszentekre" emlkeznk december 28-n.
Egy alzatos cs - Jzsef
A Mt szerinti karcsonyi trtnet sajtos httrszereplje Jzsef, Jzus nevelapja. A keresztnysg egyetemes hitvallsainak egyik alapttele, hogy Jzus valsgos Isten s valsgos ember, aki a 4. szzadban keletkezett Apostoli Hitvalls szerint "fogantatott Szentllektl, szletett Szz Mritl". A Niceai Hitvalls szavaival pedig "...valsgos Isten a valsgos Istentl, szletett s nem teremtetett, az Atyval egylnyeg, s ltala lett minden. rettnk emberekrt s dvssgnkrt leszllt a mennybl. Megtesteslt a Szentllektl s Szz Mritl, s emberr lett..."
Ez a misztrium rtheten gondot okozott Jzsefnek, akit Mt feljegyzse szerint gy btortott az angyal: "Jzsef, Dvid fia, ne flj magadhoz venni felesgedet, Mrit, mert ami benne fogant, az a Szentllektl van. Fit fog szlni, akit nevezz el Jzusnak, mert szabadtja meg npt bneibl." (Mt 1, 20-21) Jzsef engedelmeskedik a mennyei hangnak s alzatosan a httrbe hzdik.
Ezt a magatartst jl szemllteti pldul a 15. szzadi holland fest, Hugo van der Goes (1440-1482) karcsonyi kpe, ahol Jzsef levetett sarukkal, imdkoz kzzel a sarokban llva imdja az jszlttet (4. bra).
Egy msik kortrs nmetalfldi mvsz, Gerard David (1460-1523) festmnyn Jzsef g gyertyt tart kezben, utalva arra, hogy az feladata megvni a kisgyermek lett (5. bra). Ezt a kldetst tlti be akkor, amikor ismtelten engedelmeskedik az gi parancsnak, s Egyiptomba menekti Mrit s a Kisjzust, ahonnan csak Herdes halla utn trnek vissza Nzretbe (Mt 2, 19-23).
Az evangliumokban "nma" Jzsef bels vvdst prblja szavakba lteni Remnyik Sndor erdlyi klt (1890-1941) Jzsef, az cs, Istennel beszl cm verse.
Jzsef, az s, Istennel beszl
Magassgos,
Te tudod, nehz ez az apasg,
Amit az n szegny vllamra tettl.
Apja volnk, s mgsem az vagyok.
Ez a gyermek... ha szem tekintek,
Benne ragyognak nap, hold, csillagok.
Anyja szemei s a Te szemeid
Istenem, a Te szemeid azok.
Gynyrsges s szrny szemek,
Oly ismersek, s oly idegnek...
Ez az s-mhely... ezek a forg sok...
Mit tehettem rte?... mit tehetek?
n tantottam fogni a szerszmot,
Mgis r fogjk majd a kalap sot.
gy flek: mi lesz?
Most is ki tudja, merre k orog,
Tekintettl tzet fog a mhely,
Tzet a vilg, s egyszer ellobog.
, j volt vle Egyiptomba futni
S azutn is vni a lpteit,
Fel a templomig, Jeruzslemig,
Mg egyszer elmaradt...
, j volt, mg parnyi rzsaujja
Borzolta szrkl szakllamat,
Ezst nyomot hagyott mr akkor is,
Komoly nyomot parnyi rzsaujja.
S most olyan ms az tja...
Vezetnm s vezet engemet.
Csak azt tudom, a Te utadon jr,
Magassgos,
De ki tudja a Te svnyedet?
Te vagy az atyja, - n senki vagyok,
Az Evangliumban hallgatok,
S hallgat rlam az Evanglium.
"Szletett nktek ma a Megtart..." Luk s 2, 11
II. LUKCS - EVANGLIUM A SZERETET SZLETSRL TRTNELMI KONTEXTUSBAN
Lukcs, Pl apostol munkatrsa s titrsa - akit Pl a Koloss levlben "szeretett orvosknt" emlt (Kol 4, 14) - mr evangliumnak ajnlsban jelzi, hogy mindennek pontosan utnajrt. A tudomnyosan kpzett, mvelt szerz Jzus szletsvel kapcsolatban is preczen utnajr mindennek. A karcsonyi evanglium pontos datlssal indul: "Trtnt pedig azokban a napokban, hogy Augustus csszr rendeletet adott ki: rjk ssze az egsz fldet. Ez az els sszers akkor trtnt, amikor Szriban Cirnius volt a helytart..." ( Lk 2, 1-2 )
Jzus szletse - az id kzepe
Lukcsnl a trtnelmi begyazottsg hangslyozsa komoly teolgiai zenetet is hordoz. A harmadik evanglium mellett neki ksznhetjk az jszvetsg tdik trtneti knyvt, az Apostolok Cselekedeteit is, mely egyben az els egyhz- s misszitrtneti dokumentum. Mg Mt Jzusban a prfcik s az idk beteljesedst ltja, addig Lukcs j trtnelemszemlletet hirdet meg. Eszerint a trtnelem els szakasza a vlasztott np, Izrael korszaka, amely Keresztel Jnossal zrul. Ezutn lp a trtnelem sznpadra Jzus Krisztus, akinek fldi kldetse szletstl mennybemenetelig tart. Ezt kveten, pnksddel indul a trtnelem harmadik peridusa, az egyhznak, az evanglium terjedsnek, a misszinak a trtnete, amely napjainkban is folytatdik, s egszen Jzus vgs visszajvetelig tart. E szerint a lukcsi szemllet szerint teht Jzus eljvetele az id, a trtnelem centruma. Erre utal a nmet teolgus, Hans Conzelmann (1915- ) knyve, amelyet Lukcs teolgijrl rt - Die Mitte der Zeit (Az id kzepe) cmmel.
Ezzel a teolgiai tzissel tbb kevsb sszecseng az a tny, hogy az idszmtst, a trtnelmet, vilgszerte kt nagy szakaszra osztjuk: a Krisztus eltti s a Krisztus utni korszakra. Amikor arrl beszlnk, hogy "anno Domini 2003", azaz: az r 2003. esztendejnek karcsonyra kszlnk, Krisztushitnktl fggetlenl, valamikppen tle kiindulva szmoljuk az veket.
Ez mg akkor is igaz, ha ennek a fajta keresztny idszmtsnak a meghatrozsakor kztudottan szmtsi hiba trtnt. Egy tiszteletremlt rmai szerzetes, Dionysius Exiguus ugyanis megprblta kiszmolni Jzus szletsnek dtumt a 6. szzadban, hogy ehhez igaztsa az idszmtst, ami akkoriban Diocletianus csszr (245-313) trnra lpstl datldott. Sajnos ez a szmts pontatlanul trtnt. Mivel Herdes halla bizonythatan Krisztus eltt 4-ben kvetkezett be, viszont a mr trgyalt Mt szerint is Jzus Herdes uralma idejn szletett, gy minden valsznsg szerint - kiss bizarr mdon - Krisztus "Krisztus eltt" 5 s 7 kztt szletett. Mindezt neves csillagszok, kzttk Kepler szmtsai is altmasztjk, akik a bolygk mr emltett ltvnyos egyttllst, konjunkcijt Krisztus eltt 7-re datljk. Ezzel sszhangba hozhat a Lukcs ltal feljegyzett npszmlls is, amely szintn "Krisztus eltt" 7 krlre tehet. Ennek az sszersi parancsnak a kvetkeztben indult tnak Mria s Jzsef Nzretbl Betlehembe, s ilyen mdon, a prftai jvendlseknek megfelelen, a Messis Dvid vrosban, a jdeai Betlehemben szletett meg.
Az r szolgllenya - Mria
A szlets elzmnyeivel Lukcs annyiban foglalkozik, hogy feljegyzi Gbriel angyal szavait, aki Nzretben kzli Mrival, hogy milyen kivltsgban lesz rsze: "dvzlgy, kegyelembe fogadott, az r veled van... Ne flj Mria, mert kegyelmet talltl az Istennl! me, fogansz mhedben, s fit szlsz, akit Jzusnak nevezz el..." (Lk 1, 28-31) Az orvos-evanglista rgzti Mria teljesen jogos krdst is: "Hogyan lehetsges ez, mikor n nem ismerek frfit?" (Lk 1, 34) Az angyal vlasza egybecseng a Mtnl is megtallhat misztikus magyarzattal: "A Szentllek szll red, s a Magassgos ereje rnykoz be tged, ezrt a szletendt is Szentnek nevezik majd, az Isten Finak." (Lk 1, 35) Erre hangzik el Mria nneplyes vlasza, ha gy tetszik, hitvallsa: "me, az r szolgllenya: trtnjk velem a te beszded szerint!" (Lk 1, 38)
Ezzel a vallomssal maga Mria hatrozza meg nmaga dvtrtneti kldetst.
az r kegyelmet tallt, engedelmes szolgllenya, akit mi, protestnsok is tisztelnk.
Luther Mrton (1483-1546) pldul gy r rla: "Mria minden dicssge egy szban van sszefoglalva, hogy tudniillik Isten anyjnak nevezik. Senki se mondhat rla ennl nagyobbat, ha annyi nyelve volna is, mint a falevl s a fszl, mint csillag az gen, homok a tengerparton. Csak szvvel lehet meggondolni, mi az, Isten anyjnak lenni."
Hans Kng, ismert s vitatott katolikus teolgus (1928-) gy r Mrirl: "Mria nem kegyelmet oszt mennyei lnyknt jelenik meg az jtestamentumban, hanem mint kegyelmet nyer emberi lny. Nemcsak Jzus valsgos ember voltrl tesz tansgot, hanem Jzus Istenben val eredetrl is. Innen szrmazik Mria jelentsge a keresztny kegyessg szmra: Jzus anyjaknt pldja s elkpe a keresztny hitnek s prftai tanja Isten nagy cselekedeteinek."
Ez a biblikus mariolgia, Mria nrtelmezse szlal meg Mria hlanekben, a hres Magnificat-ban, amit ugyancsak Lukcs evangliumban tallhatunk meg: Lk 1, 46-55. Az tdik evanglistaknt is emlegetett, evanglikus Johann Sebastian Bach (1685-1750) fensges oratrikus zenemben dolgozza fl a Magnificat teljes latin szvegt (BWV 243).
Evanglium a kitasztottaknak - a psztorok
Magrl a szls esemnyrl Lukcs tmren csak ennyit r: "Amg ott voltak, eljtt szlsnek ideje, s megszlte elsszltt fit. Beplylta, s a jszolba fektette, mivel a szllson nem volt szmukra hely." (Lk 2, 7)
A Mtnl is jelzett "passi"-motvum Lukcsnl is megfigyelhet, aki hangslyozza, hogy mr a szletend gyermek szmra se akad hely. Ksbb maga Jzus is megfogalmazza ezt a furcsa "hajlktalan" llapotot: "A rkknak barlangjuk van, s az gi madaraknak fszkk, de az Emberfinak nincs hov fejt lehajtania." (Lk 9, 58)
A szmtalan karcsonyi festmnyen brzolt vonz, romantikus kp, ami a betlehemi istllt szinte oszlopos csarnokk tgtja, csupn a mvszi fantzia szlemnye. A valsghoz sokkal kzelebb llnak az olasz klt, r Giovanni Papini (1881-1956) sorai, aki gy r a betlehemi csoda sznhelyrl: "Egy istll, egy valsgos istll, az llatok hza, az llatok brtne... Az istll nem egyb, mint ngy durva fal, piszkos padl, gerendavzas cserptet. Az igazi istll stt, piszkos, bds; nem tiszta benne ms, csak a jszol, ahov a gazda odakszti a sznt s az abrakot."
"Jszolban a szalmn sehol sincsen gy, Itt fekszik kis Jzus, lssa a vilg!
Boldogan figyelnek gi fnyjelek Sznaszalma gyat, alv kisdedet.
Jszolban a szalmn sehol sincsen gy, Itt fekszik kis Jzus, lssa a vilg!
Rongyos istll n pislkol a m s, A gyermek fl red, nem sr: egyre nz.
Tekints le az gbl, mert szeretlek n, Tartsd flm kezecsk v n, knnyedn!
Rongyos istll n pislkol a m s, A gyermek fl red, nem sr: egyre nz." Evanglikus nekesknyv, 169. nek
Ebben az sszefggsben tkletesen beleillik a szocilisan rzkeny Lukcs teolgijba, hogy a mennyei hrnk elszr ppen az akkori trsadalmi let peremre szorult, lenzett psztoroknak adja tudtul a karcsonyi evangliumot: "Ne fljetek, mert me, hirdetek nektek nagy rmet, amely az egsz np rme lesz: dvzt szletett ma nektek, az r Krisztus, a Dvid vrosban." (Lk 2, 10-11)
Ezen a ponton kitgul a kr. Lukcs az egsz embervilgnak sznja evangliumt, s ennek megfelelen megnylik az g, angyalseregek lpnek sznre, s megszlal a fensges glria: "Dicssg a magassgban Istennek, s a fldn bkessg, s az emberekhez jakarat." (Lk 2, 14) Szimbolikusan sszer a menny s a fld, a karcsonyi evanglium fnye elindul, hogy beragyogja az egsz embervilgot.
Az rmhr kvetei - az angyalok
Mtnl s Lukcsnl is a karcsonyi trtnet fontos szerepli az angyalok. A magyar sz a grg "angelosz" kifejezsbl ered. Jelentse: kldtt, kvet, hrviv, ami egyrtelmen a szolglatukra, nem pedig lnyk titkra utal.
A Biblit lapozgatva az angyalok hromfle tevkenysgvel tallkozhatunk. Az els terlet a mennyek orszga, ahol Urukat dicstik s szolgljk. Gondoljunk pldul zsais knyvnek fensges "sanctus"-ra, ahol hatszrny szerfok magasztaljk a trnon l Urat: "Szent, szent, szent a Seregek Ura, dicssge betlti az egsz fldet!" (zs 6, 1-3)
Az angyalok msik szolglati terlete az emberek htkznapi vilga, ahol Isten gondvisel, vd s rz szeretetnek lthatatlan eszkzei. Luther Mrton ma is sokak ltal hasznlt reggeli, illetve esti imdsgt ezzel a mondattal zrja "Szent angyalod legyen velem, hogy a gonosz ellensg ert ne vehessen rajtam." Ez egyben arra is utal, hogy az angyalok ltvel egytt valljuk, de nem hisszk (a hitre s bizalomra ugyanis egyedl Isten mlt!), hanem szomoran tapasztaljuk az Isten ellen lzad s lzt emberfltti gonosz dmoni hatalmt s rombol munkjt egyni letnkben ppgy, mint az egsz teremtett vilg letben.
Az angyalok harmadik, igen fontos feladata, hogy Isten kinyilatkoztatsnak, sorsdnt dvtrtneti cselekedeteinek ksri s tani. Ezrt jtszanak fontos szerepet mr a Jzus szletst megelz esemnyekben, Mria s Jzsef letben. Ezrt vannak ott a betlehemi mezn, de majd a nyitott hsvti srnl is (Lk 24, 4-7), valamint Jzus letnek olyan dnt llomsainl, mint a megksrts trtnete (Mt 4, 11), vagy a gecsemn-kerti tusakods (Lk 22, 43), egszen a mennybemenetelig bezrlag (ApCsel 1, 10-11).
Az angyalok eredetre tmren utal a Niceai Hitvalls is az els hitgazatban: "Hiszek az egy Istenben, a mindenhat Atyban, a menny s fld, minden lthat s lthatatlan Teremtjben..." Az angyalokkal foglalkoz tudomnyg, az angelolgia a teolgia egyik hatrterlete. Karl Barth (1886-1968) vaskos dogmatikjban kzel 200 oldalt szentelt ennek a terletnek (Barth KD III/3. 426-623).
Ebben a sokak fantzijt megmozgat krdskrben rdemes megszvlelni Nagy Gyula (1918- ) dogmatikjnak figyelmeztetst: "...a mai teolgia hatrozottan elutast minden olyan rgebbi s jabb spekulatv, pusztn rtelmi prblkozst, amely Isten igjn tl behatolni prbl az ellnk elzrt, lthatatlan szellemi vilg j s gonosz hatalmainak legmlyebb titkaiba (teozfia, antropozfia). Ugyanilyen idegen a keresztny hittl, az egyhz tantstl s gyakorlattl minden olyan vakmer emberi prblkozs, amely kzvetlenl prbl kapcsolatba kerlni az ellnk elzrt, lthatatlan szellemi vilg j s gonosz hatalmaival (okkultizmus, spiritizmus)." (Nagy Gyula: Az egyhz mai tantsa, 361-362)
Ezekkel a ksrtsekkel szemben figyeljnk inkbb a mrtrhallt halt nmet teolgus, Dietrich Bonhoeffer (1906-1945) mly hitvallsra, amelynek az j esztend kzelsge is klns aktualitst ad:
"ld hatalmak oltalm n rejtve csak vrjuk bkn mindazt, ami j.
Mert Isten riz hven reggel, este, h lesz, brmit hozzon a jv."
III. JNOS - EVANGLIUM A SZERETET SZLETSRL EGZISZTENCILIS KONTEXTUSBAN
"Az Ige testt lett..." Jnos 1, 14
Jnos a "szeretett", a leghsgesebb tantvny, a legkzelebbi szemtan, hiszen az egyetlen, aki a golgotai keresztig is elksri Mestert. De mgsem vsz el a rszletekben. Az karcsonya mentes a kedves s hangulatos szentesti szereplktl. Nla nincsenek angyalok, psztorok s kirlyok, de mg szent "szle pr" se. Jnos evangliumnak prolgusban nem csndes s romantikus az j, hanem lesen hast bele az jszakba a tiszta, csak a lnyegre koncentrl Ige szava, az inkarnci csodjt fensges tmrsggel summz "karcsonykoncentrtum": "Az Ige testt lett, kzttnk lakott, s lttuk az dicssgt, mint az Atya egyszlttjnek dicssgt, telve kegyelemmel s igazsggal." (Jn 1, 14)
Jnos evanglista, szimblumhoz, a sashoz mltan, fellrl ltja az esemnyeket, nagy sszefggseket tr fl s ugyanakkor szinte filozofikus mlysgekbe vezet el. Korunkban neves tudsok sora vallja, hogy az anyag vgs soron energia, amely visszavezethet a gondolatig. Ha gy tetszik, Jnos errl a titokzatos sszefggsrl, szdt csodrl tesz bizonysgot, amikor arrl r, hogy az isteni gondolat, a teremt Ige, a Logosz testt lesz Jzus Krisztusban.
De Jnos ugyanakkor tud a karcsonyi passirl is, anlkl, hogy jszolrl s mgtte felsejl keresztrl beszlne, egyrtelm az utals: Jzus "...sajt vilgba jtt, s az vi nem fogadtk be t." (Jn 1, 11) Ez az inkarnci fjdalma, ahogy Trczy Zoltn evanglikus pspk (1893 -1971) fogalmaz: "ez a karcsony isteni fjdalma. Az rkkval belpett az idbe, s ezzel belpett a hall jegyesei kz..."
Jnosnl a kozmikus, dvtrtneti, kronolgiai s fldrajzi begyazottsgnl, de a filozfiai mlysgnl is fontosabb azonban az egzisztencilis kontextus, a szemlyes rintettsg. Evangliumt ugyanis gy folytatja: "Akik pedig befogadtk, azokat felhatalmazta arra, hogy Isten gyermekeiv legyenek; mindazokat, akik hisznek az nevben." (Jn 1, 12) A karcsony igazn meglep ajndka, eslye, de ha gy tetszik, kockzata is, hogy a testt lett Ige, az inkarnld szeretet bennnk is megszlethet, s ezltal Isten gyermekeiv lehetnk. Errl az egsz letnket trendez egzisztencilis fordulatrl Angelus Silesius nmet klt (1624-1677) gy r:
"Nzd a Szz Gyermekt! A szk jszolt tekintsed:
benne a fld s az g s szz vilg pihent meg.
Bizony a szved is kicsi jszol ha lenne,
jra eljnne az r, s Gyermekknt megszletne.
Ha Krisztus szzszor is szletne Betlehemben,
elvesznl, hogyha nem jnne el a szvedben."
Tedd jszladd a szvemet! Jer, trj be,Hogy a szvemben vgy helyet,
Jnos pratlanul specilis evangliumt, azt a "karcsony- koncentrtumot", amire a felhgtott konzumradatban fuldoklknak taln a leginkbb szksge van, a mr idzett Remnyik Sndor htborzongat ltomsban szlaltatja meg:
Jnos evangliuma (rszletek)
sszehajolnak Mt, Mrk, Luk s,
s sszedugjk tndkl fejk
Blcs krl, mint a hromkirlyok,
Rjok a Gyermek glrija st
...
De Jnos messze ll s egyedl.
Nem tud gyermekrl s nem tud anyrl,
Nem szletsrl, nem fogantatsrl,
Csillag, csecsem, angyalok kara,
Jszol, jszol-szag, - Jzsef, Mria,
Rongy s plya, kirlyok, psztorok,
Indul vgtelen kar sonyok:
Nem rdeklik - vagy mint rostn a szem
Kihull az kln trtnet l,
Kihull mindez, s mindez idegen,
Apr, fldz, emberi dolog.
Nagyobb, nagyobb, nagyobb a Titok!
Jnos, evanglista, negyedik
Kln ll, vilgvgen valahol,
Vagy vilg-kezdetn, vad szikla-vlgyben
S a fnytelen rvny fl hajol.
s megfeszl a lnye, mint az j,
Feszl nmn a mlysgek fl,
Mg lny l a szikla-sz kipattan
S krlrobajlik a zord katlanokban
Visszhangosan, eget-fldet-vern,
Hogy megrendl a Mindensg szve:
'Kezdetben vala az ige.
S az Ige testt ln.'
V. SUMMZS - KARCSONYI DVZLLAP HELYETT
Anlkl, hogy brkit is szeretnk megfosztani a karcsony "apr, fldz" rmeitl, hadd kvnjak elszr is minden kedves Nznek, Hallgatnak s Olvasnak egyszer karcsonyt. Az egyszer nem egyenl a szegnyes, sivr nneplssel. Ellenkezleg: egyszer s egyben zsenilisan nagyszer az, ami a Lnyegre, az Egyre, az nnep igazi Centrumra koncentrl. A karcsony nem emberi tallmny, a karcsony Isten meglepetse, aki maga a neknk s rtnk odaajndkozott Gyermek, a testt lett Ige, a testt lett szeretet, Jzus Krisztus.
Totlis identits- s szerepzavar, ha mi akarjuk ezt az nnepet jl megszervezni s elrendezni. Mindenekeltt tanuljunk meg gyermeki bizalommal jra elfogadni. Elindulni a psztorok s blcsek szinte kvncsisgval s nyitott bizalmval, ahogy Lukcs evangliumban olvassuk: "Menjnk el egszen Betlehemig, s nzzk meg: hogyan is trtnt az, amirl zent neknk az r." (Lk 2, 15)
Prbljunk meg a napkeleti blcsek alzatval leborulni, s ha mg mernk, vagy ha mr jra tudunk, ht kezdjnk el nekelni s imdkozni, kommuniklni a testt lett, megszletett Szeretettel. Hermann Dietzfelbinger 20. szzadi nmet teolgus Jzus Krisztus s a napnyugati blcsek cm knyvben flveti az izgalmas krdst: vajon mikor lesznek kpesek leborulni a napnyugati blcsek is a betlehemi jszolblcsnl? Olyan krds ez, amit a Mindentuds Egyetem eladinak s hallgatinak is rdemes komolyan vgiggondolni s szintn megvlaszolni.
Ebben segthet Benczr Gyula (1844-1920) oltrkpe, amelyet a fasori evanglikus templomban lthatunk (8. bra). Az egyik trdepl blcs alakjban a mvsz sajt narckpt festette meg, gy utalva arra, hogy szemlyesen is trdet hajt Jzus eltt.
S a vlasztl fggen tlhetjk a csodt, Jkai Anna rn kifejezsvel lve: "psztorlelk blcsekk" vlhatunk, akiknek szvben otthonra tallhat a karcsonykor testt lett isteni Szeretet.
Mit vrjunk, mit krjnk 2003 karcsonytl? Taln tbbet mi sem krhetnk, mint azt az egyet, amirt Gerhardt Pl nekklt (1607-1676) knyrg:
Csak egyet, egyet krhetek, egy gi jra vrok:
, Jzus, brhol jrok.
s betr veled az rm gi fnye!
Egyszer, psztor-blcs lelklet, Jzusban gazdag karcsonyt kvnok!