Somogy megye déli részén az Öszpötei és a Rigóci erdők, a Duna-Dráva Nemzeti Park, s a méltán híres Barcsi ősborókás környékén találhatók a gyülekezeteink. A múlt fényes, dicsőséges, megkapó, szinte hihetetlen. És a jelen - Isten kegyelméből még létezünk.
| |
DARÁNY
Az 1832. évben épített "falusi-katedrális" belülről szép és jónak mondható állapotban van. Angster orgonája ismét szól. Kivülről siralmas képet láthatnak az átutazók s a gyülekezet tagjai. Itt is igaz, hogy csak a népe költözött el, útközben elhagyta templomát és néha a hitét is.
A gyülekezet - 95 fő felnőtt - Isten Igéjéből szeretne élni. Magyarságukat, a falú és a gyülekezet úgy is őrzi, hogy Erdélyi testvérgyülekezettel és testvérfalúval tartják a kapcsolatot.
A jelen nehéz öregnek és fiatalnak egyaránt. Az egyik már nem tud dolgozni, a másik nemhogy munkát, még munkahelyet se talál.
| |
Református Gyülekezet Darány 7988 |
| |
Presbiteri Konferencia 2011.04.16 Darány |
| |
Református Gyülekezet Homokszentgyörgy 7537 |
| |
HOMOKSZENTGYÖRGY
Esperesi székhely is volt között, Barakonyi Kristof II. esperes-lelkész. Gyülekezet lélekszáma ekkor 900 fő. - Később magyar Honvédség települt a faluba. Ma a laktanya is, a rabló és mindent pusztító idő markába került! Ma a Gyülekezet a maradék 16 keresztyénből áll. Hűségesek. Konfirmációi fogadalmukat több évtized után is megtartják.
A gyülekezet templomépítő lelkésze id BEGEDEY PÉTER 1782 - 1834-ig 52 éven át szolgált. Fia, - a tűzvész után a parókiát és iskolát építette ujjá - BEGEDY PÉTER 1835 -1882-ig 48 éven át volt lelkipásztora a gyülekezetnek. Az Ő fia volt Begedy István Istvándi esperes-lelkésze volt 1863-1919.
| |
Református Gyülekezet Istvándi 7987 |
| |
ISTVÁNDI:
A 16. században két temploma is volt, az egyik kéttornyú ... Szigetvár eleste (1566) után a törökök - mint sok más templomot Somogyban – lebontatják, a másikat kiválthatja Ábrok György 100 tallérért. Falú megmaradt, még fejlődött is. Történelem viharai nem kerülték el. De népe maradt.
Mikor elvették tőle "a földet;" mindent elhagyott. Falut, házat, földet, rokont, otthont, egyházát, temetőt - templomot. Van amelyik romokban van, van amelyiket maga tett rommá. Amit nem tett meg a harcok, a pusztítások, a végveszély idején, azt megtették, amikor lába alól s kihúzták a talajt.
Új népe is van a falúnak, régen a cigánysoron laktak vagy a falú környékén - ma romáknak, is nevezik, Ők Beások akik a cigány (férfi) nevet használják. Falu lakosainak 2/3 részét ők alkotják. 1930 körül 90 roma élt, itt ma kb. 470 fő.
| |
KÁLMÁNCSA.
Évszázadokon át híres mezőváros volt. Kereskedői Debrecentől Bajorországig jártak. Így lett kiemelkedő szerepe a XV.- XVI. században. Mátyás király prépostja Kálmáncsehy Domonkos a nagy tudású és megbízható diplomata, majd a reformáció korában a XVI. századi Debrecen első reformátora is itt született: Kálmáncsehi Sánta Márton. Később a század első tudós teológus-reformátora, - Aki itt "lesz a helvét irányzat" követője és itt alapít református főiskolát és lesz a térség első püspöke is: Szegedi Kis István. Igaz, itt veti fogságba a török, melyből két év után szabadul. Ma egy kis zsákfalú...500 fö 70 református.
Sajnos, híre is megkopott, hiszen ma már nem a múlt kötelez. Akit nem Isten Lelke vezérel, elvágja gyökereit és gyümölcstelen életével példázza - Sinka István szavai - "A szöllőnek édességét sose ízleli a karó..."
| |
Református Gyülekezet Kálmáncsa 7538 |
| |
|
Református Egyház
Dunántuli Református Kántorképző
| |
|
|
8. Istennel az osztályteremben! Keresztyén tanulási,tanítási módszerek |
Siba Balázs
Harro Van Brummelen:
Istennel az osztályteremben
Keresztyén tanulási és tanítási módszerek. Budapest, ACSI, 1996
A rendszerváltás utáni magyar könyvpiacon megjelent egy könyv a keresztyén nevelés témájában, mely az évek előre haladtával egyre időszerűbbnek bizonyul. Az észak-amerikai környezetben írt könyv olyan világot ábrázol, mely nálunk egyre inkább megvalósulni látszik. Brummelen a posztmodern kor nevelési kérdéseire próbál egyértelmű válaszokat adni, és arra vállalkozik könyvében, hogy a keresztyén nevelésről szóló elméletek alternatíváját mutassa fel, amely nemcsak tudományosan megalapozott és gyakorlatias, hanem egyszersmind megjelenik benne egyfajta felvállalt ortodoxia is. A könyv olvasása közben szembesülve sajátos válaszaival, késztethet bennünket, hogy újra gondoljuk: egyáltalán mitől is keresztyéni a mi egyházi nevelésünk? Brummelen írásában olyan kérdéseket feszeget, amely miatt úgy gondolom, hogy nekünk reformátusoknak is érdemes e könyvet a polcról leemelnünk.
Ahhoz, hogy véleményt formálhassunk az általa képviselt értékrendszerről, szükséges egy-két szempont alapján megnéznünk magát a művet. Először megvizsgálom, hogy mi az helyzet aminek megoldását kínálja a könyv, hiszen mint minden teória ez is tükröz egyfajta saját világlátást, megfogalmaz problémákat, melyek megoldásra várnak. Ezután rátérek a könyv célkitűzéseinek elemzésére, azaz mit lát a szerző elérendő és elérhető feladatnak az adott helyzetben. Ezután pedig sorra veszem a cél megvalósításának gyakorlati lépéseit, s ezeket egybevetem a hazai helyzettel, értékelve a könyvet a mai magyar keresztyén pedagógia szempontjából.
A keresztyén nevelés körülményei és megoldandó feladatai
Brummelen egy olyan világot ír le, amelyben a „bűn mindent elront” (70. o.). A szekularizált kultúra nagyon nagy nyomást helyez a keresztyénségre, s különösen a keresztyén iskolákra. Számára olyan szerepet tölt be a keresztyén értékrendszerre épülő iskola, mint egy utolsó végvárrendszer, melyet egyre több oldalról ostromol a világ bűne, a média ellenkultúrája csakúgy, mint a szülők túlzott elvárásai. Mindeközben iskolafalakon belül olyan értékes és maradandó világszemléletet kellene közvetíteni a diákok felé, amely Isten előtt is megáll. A szerző helyesen látja, hogy az tanintézet a szocializáció egy nagyon fontos színtere, melyben nem mindegy hogy mi és hogyan történik. Az iskola igenis letéteményese lehet annak, hogy ki/mi lesz a gyerekből. Minden közösség, amiben élünk, egyfajta világszemléletet közvetít, s ennek nagyon fontos hatása van az ember életére. Ahogy Brummelen írja: „A tanítás során azonban valamilyen célkitűzésnek megfelelően haladsz előre, s ezzel befolyásolod a gyermekek életét. Befolyásolod azt, hogy mit tartanak fontosnak az életben, s ennek alapján hogyan fognak cselekedni” (23. o.). Amennyiben az iskolát egy olyan intézménynek tekintjük, ahol a diákok nemcsak elméleteket tanulnak, hanem az életre is nevelődnek, akkor sokrétű problémával találjuk magunkat szemben. Ugyanis nemcsak az emberiség felhalmozott tudása bővül rohamosan az évek során, hanem folytonosan egyfajta szellemi világpiac is kínálja portékáit. S bár a könyv szerzője elsősorban az észak-amerikai kultúrában gondolkodik, de az a széttöredezett világkép és vallási vákuumhelyzet nálunk, Magyarországon is egyre erősebben jelentkezik. Mi lehet a keresztyén oktatás célja ilyen körülmények között, amely reális annyira, hogy elérhető legyen, és értékes annyira, hogy követni legyen érdemes?
A tanítvánnyá tétel, mint alapvető célkitűzés
Mint egy jó tanárhoz illik, Brummelen is feltünteti mondanivalójának célját: „Az iskola a gyermekért van. Ezért a szerkezetét úgy kell kialakítani, hogy segítse a diákok tanulását” (84. o.). Alapvető törekvésként láthatunk egy olyan iskolamodellt, amely a gyermekekért van (manifeszt cél), de ez a szerző szerint úgy valósul meg igazán, hogyha a nevelés Krisztus központú: „A tanulásban egyedül Jézus Krisztus lehet a központban” (84. o.; látens cél). A kétféle célt, mint egy boltív két pillérét egyetlen lényegre törő célkitűzésben látom összekapcsolódni, ez a tanítvánnyá tétel gondolata. Ahogy a szerző vallja: „Hiszem azt, hogy amennyire csak lehetséges, az oktatás célja az, hogy a gyerekeket és a fiatalokat arra tanítsa és nevelje, hogy mit jelent Krisztus felelősségteljes tanítványaként élni.” (2. o.) Ez a tételmondat többször felbukkan a könyvben (2; 54; 84; 97. oldalak), mintegy ezzel is hangsúlyozva a felelősségteljes tanítvánnyá nevelés fontosságát. S hogy ez ne csak szép frázis maradjon, számos példát és gyakorlati útmutatást olvashatunk. Ezzel is bizonyítva, hogy a tanítvánnyá nevelés víziója egy olyan alternatíva, amely nem elvont eszmefuttatás, hanem lehet életközeli és gyakorlati tennivaló. Mégis úgy vélem, hogy az iskola, mint a tanítvánnyá tétel színezete utópisztikus elképzelés marad. Nem vagyunk tökéletesek, s eszményi iskolát sem tudunk létrehozni, s önmagunkban hiánytalan nevelést sem vagyunk képesek megvalósítani. (A növekedést Isten adja – 1Kor 3,6-7) A communio viatorum metaforájában látja Brummelen annak szakadéknak az áthidalását, amely pedagógiai törekvéseink és képességeink között tátong. Úton lévők közösségeként tanár, diák, szülő együtt jár végig egy bizonyos útszakaszt. Elkísérjük egymást, hatunk egymásra, tanulunk egymástól, de soha nem leszünk a célba értek közössége, legalábbis itt a földi életben nem. Ha a tanítvánnyá tétel ezt a fajta folyamatosságot foglalja magában, akkor ez egy olyan cél, amellyel azonosulni érdemes.
A tanítvánnyá nevelés megvalósításának gyakorlati lépései
A szerző gyakorlati útmutatása terén is úgy jelenik meg a tanítás, mint valami „szent cselekedet”. A tanítás-tanulás folyamata felölel értelmi, szociális, erkölcsi dimenziókat, de ezeknél is több: „A lelkiséget nem lehet az iskolai tevékenységekre „ráaggatni”, hogy keresztyénibbnek nézzen ki. A lelkiségnek mindent át kell hatnia; irányítania és támogatnia kell mindazt, ami az iskolában folyik. Csak így lehet egy iskola igazi tanuló közösség.” (170. o.)
a) A keresztyén gondolkodásmód kifejlesztése. Ahhoz, hogy valaki „só és világosság” legyen a világban, szüksége van önállóságra, felnőttségre a hitben. Brummelen szerint ehhez az első és legfontosabb lépés a megtérés, személyes döntés Krisztus mellett. Ez egy merész kijelentés a mai tudományos életben, hiszen fennáll annak a veszélye, hogy túl hamar megbélyegzik a mű szerzőjét (evangelical) s nem hallgatnak érveire. Kérdés, hogy mennyiben lehet a megtérés helye az iskola. Erre a kérdésre nem ad választ a szerző, de felhívja a figyelmet arra, hogy azt tudja igazán formálni a keresztyén nevelés, aki azonosulni tud annak céljaival: „Bár a keresztyén iskolába járás a nem-keresztyén diákok számára is hasznos lehet, a keresztyén tanulási program mélyebb jelentőségét csak az értheti meg igazán, aki teljes életét Jézus Krisztusnak szenteli.” (9. o.) Ebből a nézőpontból érthető az a szemlélet, mely szerint csak az tudja mélységében megélni a keresztyénséget, aki tudatosan benne él.
b) Biblikus életgyakorlat. Individualizálódott világunkban különösen fontos a keresztyén tanulóközösség formálása. Fontos, hogy a diákok minél jobban megismerjék és elfogadják egymást. A szerző által felvázolt közösség úgy jelenik meg, mint élő organizmus. Egy olyan „Krisztus test” melyben mindenkinek helye van. Mindenki használhatja talentumait, képességeit a közösség javára.
c) Képességek és kreativitás fejlesztése. A könyv írója nem hisz a sablonos, dobozolásra hajlamos egyházi nevelésben. (Brummelen ismerteti Mc. Carthy elméletét a különböző tanulási típusokról – ez egyébként ismert és divatos az észak-amerikai pedagógiában –, mely elmélet elemzésem szempontjából emberképe miatt érdekes.) Ahogy az emberek is sokfélék, sokféleképpen tanulnak, ugyanúgy az oktatásnak is sokfélének, sokszínűnek kell lennie. Attól, hogy valaki tanítványságra nevel, még lehet kreatív, rugalmas, sőt szakszerű is. Mindezt úgy, hogy igyekszik egyensúlyban tartani az elméleti tudást és a tanulási élmény nyújtását egyaránt.
Felvállaltan vallásos pedagógia, mint megfelelő válasz korunk kihívásaira
A könyv hátterében egy nagyon fontos probléma húzódik meg, amely napjainkban egyre inkább szembeötlő, ez pedig a tudománytól megcsömörlött, kiüresedő keresztyénség útkeresése. A szerző a megtérésről, keresztyén szimbólumok használatáról, Krisztus követéséről (Bonhoeffer) olyan meggyőződéssel és erővel ír, mintha ezt az árral szembe úszva tenné, hiszen ma már nem is csak a tudományos világnézeti semlegességgel, hanem a mindent elárasztó pluralizmussal is számolnunk kell.
Úgy gondolom, hogy az az eszmény, amit az író elénk állít, a nevelőtől nagyon nagy alázatot és elkötelezettséget követel a szakértelem mellett. Mivel korunk tudományos diszciplínái alapvetően szekularizáltak – világszemléletükben próbálnak semlegesek maradni – fontos, hogy az oktató közvetítse azt a beállítottságot, amit a keresztyénség tanít. Talán ezért is hangsúlyozza annyira, szinte ortodox módon Brummelen a keresztyén normák fontosságát.
Sokszor felvetődött bennem a kérdés, hogy vajon tudnék-e azonosulni a szerző felfogásával. Valóban keresztyén életre készíti-e fel a diákokat, s nem búra alatt tartja-e őket, a világtól elzártan ez a nevelés? Nem céltévesztés-e a világot a sötétség és világosság dualizmusában felfogni (kívül a bűn és a Sátán uralkodik, a falakon belül, pedig Isten Országa található)? Első olvasatra úgy tűnik, mintha Brummelen fekete-fehér világot ábrázolna, melyben vannak jó tanárok, rossz tanárok, jó módszerek, rossz módszerek, de mielőtt túl hamar ítéletet mondanánk erről a „fundamentalizmusról”, fontos végiggondolni, mi lehet az oka Brummelen felvállalt ortodoxiájának.
A könyv egyértelműen bizonyságot ad a szerző felkészültségéről, tudományos műveltségéről, és hosszú évek gyakorlatáról egyaránt. Nem szűklátókörűségből fakad a könyvben a krisztocentricitás és keresztyén értékekre fókuszálás. Brummelen konzekvens módon kötelezte el magát hitbeli meggyőződéséből fakadó világnézet mellett, mivel nagyon sokat számit, mit közvetítünk a diákok felé. A szerző az értékközvetítés jelentőségét így fogalmazza meg: „A tanulók „hitbeli meggyőződése,” az, hogy szívükben milyen világnézet iránt kötelezték el magukat határozza meg az általunk tanított dolgok iránti hozzáállásukat és befogadó készségüket.” (42. o.) S ez a fajta pedagógia valóban alternatívát jelent nemcsak a keresztyén oktatás, hanem a hitoktatás számára is. Az utóbbi évtizedekben ugyanis az oktatás (első renden gondolok itt Észak-Amerikára) a tudományosság kedvéért sok mindent feladott a keresztyén hit kárára.
Isten helye az oktatásban
Igaza lehet Brummelennek, amikor kiáll a keresztyén értékrendszer egyedisége mellett. Korunkban ugyanis jelentősen megnőtt a kísértés arra, hogy a nevelést tudományosan közelítsük meg „háromdimenziós” eszköztárunkat alkalmazva. (Mindkét írás kiáll amellett, hogy a az Isten-jelenlét egy „plusz dimenziót” jelent a keresztyén oktatatásban. Moseley kifejti, hogy nem szabad félni a hit paradoxonjainak használatától sem, mert ezeknek az ereje nem az érthetőségükben van, hanem a hatásukban. Moseley, R.: Education and human Development in the Likeness of Christ. In: Seymour and Miller eds. Theological Approaches to Education. Nashville: Abingdon Press, 1990. 152. o., és Pálhegyi Ferenc: Van -e keresztyén pedagógia? Budapest, Budapesti-Pasaréti Református Egyházközség, 1994. 7. o.) Isten azonban felette áll a mi emberi kategóriáinknak és teóriáinknak is. (!) Hogyha a keresztyén egyház meg akarna szabadulni mindattól, ami irracionális, megmagyarázhatatlan, akkor nem hagynánk helyet az Isten munkálkodásának. Hogyha elfelejtenénk, hogy Isten nemcsak az emberi ténykedésen keresztül, hanem annak ellenére is képes hatni, akkor könnyen megfeledkeznénk „Isten istenségéről”.(A XX. század egyik nagy teológusától, Pannenbergtől származó gondolat. Loder, J. E.: The Logic of the Spirit, Human Development in Theological Perspective. San Francisco, Jossey-Bars Publishers, 1998. 32 o.) Ahogyan a szerzőhöz hasonló pedagógiai elveket valló princetoni professzor, Craig Dyktra is felhívja figyelmünket Isten mindent átfogó és átható jelenlétére az emberi életben: „Isten alkotott minket, és nem mi magunkat.” (Dykstra pedagógiája nagyban Kálvin pneumatológiájára épít, s következtetéseiben Brummelenéhez hasonlóan érvel. Dykstra, C.: Growing in the Life of Faith, Education and Christian Practices. Louisville: Geneva Press, 1999. 64. o.)
Vannak dolgok a keresztyén oktatásban is, amiket nem tudunk megmagyarázni s megtanítani sem, de mégis megpróbálhatunk embereket hitre „nevelni”, amennyiben ez Istenre és emberre való nyitottságot jelent. Ettől többet azonban csak Isten, illetve a megszólított ember tehet, mert „minden emberi élet más, ahogyan az emberi élet gazdagsága és hiányai is sokfélék az egyéntől függően más-más gyümölcsöket terem.” (Ez a gondolat egy new york-i ferences professzortól, Groeschedltöl származik. Benedict J. Groeschel: Spiritual Passages, The Psychology of Spiritual Development. New York, Crossroad, 1984. 64. o.)
A keresztyén világlátás időszerűsége
Hogyha szétnézünk a világban, lehet, hogy Brummelen munkájának egyre nagyobb lesz az aktualitása. Ahogyan a „nemzettudat” is egyre népszerűbb válasz a mindent egybemosó posztmodern forgatagban, úgy a komolyan vett hit is mentsvár lehet korunk emberének. Munkálkodás Isten Országában, hit a Transzcendens Valóságban, ragaszkodás alapvető emberi értékekhez, és a keresztyén kultúra értékeihez egy igenis korunk emberének is való világfelfogás, amibe dédapáink még belenőttek, nekünk azonban már meg kell harcolnunk érte. S lehet, hogy Brummelennek van igaza, hogy az örök értékeket, modern eszközökkel, de ősi elszántsággal akarja átörökíteni ebben a posztmodern világban
| |
|
|
Reformálta Szent Eklézsiák |
| |
Somogyi Református Egyházmegye |
Csurgói Csokonai Vitéz Mihály Református Általános Iskola, Gimnázium Kollégium és Könyvtár
http://www.csvmrg.hu
Jövendőlés az első oskoláról a Somogyban
Hát, múzsáknak szentelt
Kies tartomány!
Íly számkivetve volt
Nálad minden tudomány?
Hát csak sertést nevelt-é
Itt a makk s haraszt?
Hát csak kanásznak termett
A somogysági paraszt?
Istenem!
Senki sem
Vette észbe,
Hogy e részbe
Árva még Somogy!
Hány jó ész lett vaddá,
Hogy nem mívelték?
Hány polgár búnyikká?
Hogy jóba nem nevelték!
Dudva lenne a dudvák
Közt az ananász:
Kanász marad akinek
A nevelője kanász.
Hát már, hogy
A Somogy
- ily tudatlan,
Formálatlan,
Kié a hiba?
Debrecen és Patak
Messze estenek
Ide, hol a múzsák
Nem is esmértettenek.
Ami kevés pénz bejött,
Két-három póra,
Nagyobb dologra ment el
Borra avagy disznóra.
A szegény
Pórlegény
Vagy bodnárnak,
Vagy betyárnak,
Vagy zsiványnak állt.
Óh, szomorú sorsa
Egy szép megyének!
Hol a magyar lelkek
Megvetve heverének.
Óh, nem fáj-é a szíve
Minden magyarnak,
Hogy a magyar fiakkal
Gondolni nem akarnak?
De tán jő
Oly idő,
Melyben nékünk
A vidékünk
Új Hélikon lesz. -
Csokonai Vitéz Mihály
összes költeményei
| |
ZSOLTÁROK, DÍCSÉRETEK, HALLELUJÁK |
| |
Pótor Imre fordítása: Kálvin tanulmány |
| |
|
Darány Angster Orgona 1903
| |
2018 - 61 éves lenne!
Honlapokon
Midőn a roncsolt anyagon
Diadalmas lelked megállt;
S megnézve bátran a halált
Hittel, reménnyel gazdagon
Indult nem földi útakon,
Egy volt közös, szent viga- szunk
A LÉLEK ÉL: találkozunk! Arany János |
ÉDESANYJA
özv Jakab Istvánné Cserveni Ibolya
12 évi özvegység
38 évi gyászolás után,
2017 május 3.-án Hazatért Teremtőjéhez.
Megszünt sirásaitól, gyászától
és fájdalmától.
Élt 84 évet.
Nyugodjék békében
Természetes, hogy e mappa, a fényképekkel együtt a honlapokon marad, mindvégig!
|
| |
|
Istvándi orgona 1872
| |
|
|