Somogy megye dli rszn az szptei s a Rigci erdk, a Duna-Drva Nemzeti Park, s a mltn hres Barcsi sborks krnykn tallhatk a gylekezeteink. A mlt fnyes, dicssges, megkap, szinte hihetetlen. s a jelen - Isten kegyelmbl mg lteznk.
| |
DARNY
Az 1832. vben ptett "falusi-katedrlis" bellrl szp s jnak mondhat llapotban van. Angster orgonja ismt szl. Kivlrl siralmas kpet lthatnak az tutazk s a gylekezet tagjai. Itt is igaz, hogy csak a npe kltztt el, tkzben elhagyta templomt s nha a hitt is.
A gylekezet - 95 f felntt - Isten Igjbl szeretne lni. Magyarsgukat, a fal s a gylekezet gy is rzi, hogy Erdlyi testvrgylekezettel s testvrfalval tartjk a kapcsolatot.
A jelen nehz regnek s fiatalnak egyarnt. Az egyik mr nem tud dolgozni, a msik nemhogy munkt, mg munkahelyet se tall.
| |
Reformtus Gylekezet Darny 7988 |
| |
Presbiteri Konferencia 2011.04.16 Darny |
| |
Reformtus Gylekezet Homokszentgyrgy 7537 |
| |
HOMOKSZENTGYRGY
Esperesi szkhely is volt kztt, Barakonyi Kristof II. esperes-lelksz. Gylekezet llekszma ekkor 900 f. - Ksbb magyar Honvdsg teleplt a faluba. Ma a laktanya is, a rabl s mindent pusztt id markba kerlt! Ma a Gylekezet a maradk 16 keresztynbl ll. Hsgesek. Konfirmcii fogadalmukat tbb vtized utn is megtartjk.
A gylekezet templompt lelksze id BEGEDEY PTER 1782 - 1834-ig 52 ven t szolglt. Fia, - a tzvsz utn a parkit s iskolt ptette ujj - BEGEDY PTER 1835 -1882-ig 48 ven t volt lelkipsztora a gylekezetnek. Az fia volt Begedy Istvn Istvndi esperes-lelksze volt 1863-1919.
| |
Reformtus Gylekezet Istvndi 7987 |
| |
ISTVNDI:
A 16. szzadban kt temploma is volt, az egyik kttorny ... Szigetvr eleste (1566) utn a trkk - mint sok ms templomot Somogyban – lebontatjk, a msikat kivlthatja brok Gyrgy 100 tallrrt. Fal megmaradt, mg fejldtt is. Trtnelem viharai nem kerltk el. De npe maradt.
Mikor elvettk tle "a fldet;" mindent elhagyott. Falut, hzat, fldet, rokont, otthont, egyhzt, temett - templomot. Van amelyik romokban van, van amelyiket maga tett romm. Amit nem tett meg a harcok, a puszttsok, a vgveszly idejn, azt megtettk, amikor lba all s kihztk a talajt.
j npe is van a falnak, rgen a cignysoron laktak vagy a fal krnykn - ma romknak, is nevezik, k Besok akik a cigny (frfi) nevet hasznljk. Falu lakosainak 2/3 rszt k alkotjk. 1930 krl 90 roma lt, itt ma kb. 470 f.
| |
KLMNCSA.
vszzadokon t hres mezvros volt. Kereskedi Debrecentl Bajororszgig jrtak. gy lett kiemelked szerepe a XV.- XVI. szzadban. Mtys kirly prpostja Klmncsehy Domonkos a nagy tuds s megbzhat diplomata, majd a reformci korban a XVI. szzadi Debrecen els reformtora is itt szletett: Klmncsehi Snta Mrton. Ksbb a szzad els tuds teolgus-reformtora, - Aki itt "lesz a helvt irnyzat" kvetje s itt alapt reformtus fiskolt s lesz a trsg els pspke is: Szegedi Kis Istvn. Igaz, itt veti fogsgba a trk, melybl kt v utn szabadul. Ma egy kis zskfal...500 f 70 reformtus.
Sajnos, hre is megkopott, hiszen ma mr nem a mlt ktelez. Akit nem Isten Lelke vezrel, elvgja gykereit s gymlcstelen letvel pldzza - Sinka Istvn szavai - "A szllnek dessgt sose zleli a kar..."
| |
Reformtus Gylekezet Klmncsa 7538 |
| |
|
Reformtus Egyhz
Dunntuli Reformtus Kntorkpz
| |
|
|
8. Istennel az osztlyteremben! Keresztyn tanulsi,tantsi mdszerek |
Siba Balzs
Harro Van Brummelen:
Istennel az osztlyteremben
Keresztyn tanulsi s tantsi mdszerek. Budapest, ACSI, 1996
A rendszervlts utni magyar knyvpiacon megjelent egy knyv a keresztyn nevels tmjban, mely az vek elre haladtval egyre idszerbbnek bizonyul. Az szak-amerikai krnyezetben rt knyv olyan vilgot brzol, mely nlunk egyre inkbb megvalsulni ltszik. Brummelen a posztmodern kor nevelsi krdseire prbl egyrtelm vlaszokat adni, s arra vllalkozik knyvben, hogy a keresztyn nevelsrl szl elmletek alternatvjt mutassa fel, amely nemcsak tudomnyosan megalapozott s gyakorlatias, hanem egyszersmind megjelenik benne egyfajta felvllalt ortodoxia is. A knyv olvassa kzben szembeslve sajtos vlaszaival, ksztethet bennnket, hogy jra gondoljuk: egyltaln mitl is keresztyni a mi egyhzi nevelsnk? Brummelen rsban olyan krdseket feszeget, amely miatt gy gondolom, hogy neknk reformtusoknak is rdemes e knyvet a polcrl leemelnnk.
Ahhoz, hogy vlemnyt formlhassunk az ltala kpviselt rtkrendszerrl, szksges egy-kt szempont alapjn megnznnk magt a mvet. Elszr megvizsglom, hogy mi az helyzet aminek megoldst knlja a knyv, hiszen mint minden teria ez is tkrz egyfajta sajt vilgltst, megfogalmaz problmkat, melyek megoldsra vrnak. Ezutn rtrek a knyv clkitzseinek elemzsre, azaz mit lt a szerz elrend s elrhet feladatnak az adott helyzetben. Ezutn pedig sorra veszem a cl megvalstsnak gyakorlati lpseit, s ezeket egybevetem a hazai helyzettel, rtkelve a knyvet a mai magyar keresztyn pedaggia szempontjbl.
A keresztyn nevels krlmnyei s megoldand feladatai
Brummelen egy olyan vilgot r le, amelyben a „bn mindent elront” (70. o.). A szekularizlt kultra nagyon nagy nyomst helyez a keresztynsgre, s klnsen a keresztyn iskolkra. Szmra olyan szerepet tlt be a keresztyn rtkrendszerre pl iskola, mint egy utols vgvrrendszer, melyet egyre tbb oldalrl ostromol a vilg bne, a mdia ellenkultrja csakgy, mint a szlk tlzott elvrsai. Mindekzben iskolafalakon bell olyan rtkes s maradand vilgszemlletet kellene kzvetteni a dikok fel, amely Isten eltt is megll. A szerz helyesen ltja, hogy az tanintzet a szocializci egy nagyon fontos szntere, melyben nem mindegy hogy mi s hogyan trtnik. Az iskola igenis lettemnyese lehet annak, hogy ki/mi lesz a gyerekbl. Minden kzssg, amiben lnk, egyfajta vilgszemlletet kzvett, s ennek nagyon fontos hatsa van az ember letre. Ahogy Brummelen rja: „A tants sorn azonban valamilyen clkitzsnek megfelelen haladsz elre, s ezzel befolysolod a gyermekek lett. Befolysolod azt, hogy mit tartanak fontosnak az letben, s ennek alapjn hogyan fognak cselekedni” (23. o.). Amennyiben az iskolt egy olyan intzmnynek tekintjk, ahol a dikok nemcsak elmleteket tanulnak, hanem az letre is neveldnek, akkor sokrt problmval talljuk magunkat szemben. Ugyanis nemcsak az emberisg felhalmozott tudsa bvl rohamosan az vek sorn, hanem folytonosan egyfajta szellemi vilgpiac is knlja portkit. S br a knyv szerzje elssorban az szak-amerikai kultrban gondolkodik, de az a szttredezett vilgkp s vallsi vkuumhelyzet nlunk, Magyarorszgon is egyre ersebben jelentkezik. Mi lehet a keresztyn oktats clja ilyen krlmnyek kztt, amely relis annyira, hogy elrhet legyen, s rtkes annyira, hogy kvetni legyen rdemes?
A tantvnny ttel, mint alapvet clkitzs
Mint egy j tanrhoz illik, Brummelen is feltnteti mondanivaljnak cljt: „Az iskola a gyermekrt van. Ezrt a szerkezett gy kell kialaktani, hogy segtse a dikok tanulst” (84. o.). Alapvet trekvsknt lthatunk egy olyan iskolamodellt, amely a gyermekekrt van (manifeszt cl), de ez a szerz szerint gy valsul meg igazn, hogyha a nevels Krisztus kzpont: „A tanulsban egyedl Jzus Krisztus lehet a kzpontban” (84. o.; ltens cl). A ktfle clt, mint egy boltv kt pillrt egyetlen lnyegre tr clkitzsben ltom sszekapcsoldni, ez a tantvnny ttel gondolata. Ahogy a szerz vallja: „Hiszem azt, hogy amennyire csak lehetsges, az oktats clja az, hogy a gyerekeket s a fiatalokat arra tantsa s nevelje, hogy mit jelent Krisztus felelssgteljes tantvnyaknt lni.” (2. o.) Ez a ttelmondat tbbszr felbukkan a knyvben (2; 54; 84; 97. oldalak), mintegy ezzel is hangslyozva a felelssgteljes tantvnny nevels fontossgt. S hogy ez ne csak szp frzis maradjon, szmos pldt s gyakorlati tmutatst olvashatunk. Ezzel is bizonytva, hogy a tantvnny nevels vzija egy olyan alternatva, amely nem elvont eszmefuttats, hanem lehet letkzeli s gyakorlati tennival. Mgis gy vlem, hogy az iskola, mint a tantvnny ttel sznezete utpisztikus elkpzels marad. Nem vagyunk tkletesek, s eszmnyi iskolt sem tudunk ltrehozni, s nmagunkban hinytalan nevelst sem vagyunk kpesek megvalstani. (A nvekedst Isten adja – 1Kor 3,6-7) A communio viatorum metaforjban ltja Brummelen annak szakadknak az thidalst, amely pedaggiai trekvseink s kpessgeink kztt ttong. ton lvk kzssgeknt tanr, dik, szl egytt jr vgig egy bizonyos tszakaszt. Elksrjk egymst, hatunk egymsra, tanulunk egymstl, de soha nem lesznk a clba rtek kzssge, legalbbis itt a fldi letben nem. Ha a tantvnny ttel ezt a fajta folyamatossgot foglalja magban, akkor ez egy olyan cl, amellyel azonosulni rdemes.
A tantvnny nevels megvalstsnak gyakorlati lpsei
A szerz gyakorlati tmutatsa tern is gy jelenik meg a tants, mint valami „szent cselekedet”. A tants-tanuls folyamata fellel rtelmi, szocilis, erklcsi dimenzikat, de ezeknl is tbb: „A lelkisget nem lehet az iskolai tevkenysgekre „raggatni”, hogy keresztynibbnek nzzen ki. A lelkisgnek mindent t kell hatnia; irnytania s tmogatnia kell mindazt, ami az iskolban folyik. Csak gy lehet egy iskola igazi tanul kzssg.” (170. o.)
a) A keresztyn gondolkodsmd kifejlesztse. Ahhoz, hogy valaki „s s vilgossg” legyen a vilgban, szksge van nllsgra, felnttsgre a hitben. Brummelen szerint ehhez az els s legfontosabb lps a megtrs, szemlyes dnts Krisztus mellett. Ez egy mersz kijelents a mai tudomnyos letben, hiszen fennll annak a veszlye, hogy tl hamar megblyegzik a m szerzjt (evangelical) s nem hallgatnak rveire. Krds, hogy mennyiben lehet a megtrs helye az iskola. Erre a krdsre nem ad vlaszt a szerz, de felhvja a figyelmet arra, hogy azt tudja igazn formlni a keresztyn nevels, aki azonosulni tud annak cljaival: „Br a keresztyn iskolba jrs a nem-keresztyn dikok szmra is hasznos lehet, a keresztyn tanulsi program mlyebb jelentsgt csak az rtheti meg igazn, aki teljes lett Jzus Krisztusnak szenteli.” (9. o.) Ebbl a nzpontbl rthet az a szemllet, mely szerint csak az tudja mlysgben meglni a keresztynsget, aki tudatosan benne l.
b) Biblikus letgyakorlat. Individualizldott vilgunkban klnsen fontos a keresztyn tanulkzssg formlsa. Fontos, hogy a dikok minl jobban megismerjk s elfogadjk egymst. A szerz ltal felvzolt kzssg gy jelenik meg, mint l organizmus. Egy olyan „Krisztus test” melyben mindenkinek helye van. Mindenki hasznlhatja talentumait, kpessgeit a kzssg javra.
c) Kpessgek s kreativits fejlesztse. A knyv rja nem hisz a sablonos, dobozolsra hajlamos egyhzi nevelsben. (Brummelen ismerteti Mc. Carthy elmlett a klnbz tanulsi tpusokrl – ez egybknt ismert s divatos az szak-amerikai pedaggiban –, mely elmlet elemzsem szempontjbl emberkpe miatt rdekes.) Ahogy az emberek is sokflk, sokflekppen tanulnak, ugyangy az oktatsnak is sokflnek, soksznnek kell lennie. Attl, hogy valaki tantvnysgra nevel, mg lehet kreatv, rugalmas, st szakszer is. Mindezt gy, hogy igyekszik egyenslyban tartani az elmleti tudst s a tanulsi lmny nyjtst egyarnt.
Felvllaltan vallsos pedaggia, mint megfelel vlasz korunk kihvsaira
A knyv htterben egy nagyon fontos problma hzdik meg, amely napjainkban egyre inkbb szembetl, ez pedig a tudomnytl megcsmrltt, kiresed keresztynsg tkeresse. A szerz a megtrsrl, keresztyn szimblumok hasznlatrl, Krisztus kvetsrl (Bonhoeffer) olyan meggyzdssel s ervel r, mintha ezt az rral szembe szva tenn, hiszen ma mr nem is csak a tudomnyos vilgnzeti semlegessggel, hanem a mindent elraszt pluralizmussal is szmolnunk kell.
gy gondolom, hogy az az eszmny, amit az r elnk llt, a neveltl nagyon nagy alzatot s elktelezettsget kvetel a szakrtelem mellett. Mivel korunk tudomnyos diszciplni alapveten szekularizltak – vilgszemlletkben prblnak semlegesek maradni – fontos, hogy az oktat kzvettse azt a belltottsgot, amit a keresztynsg tant. Taln ezrt is hangslyozza annyira, szinte ortodox mdon Brummelen a keresztyn normk fontossgt.
Sokszor felvetdtt bennem a krds, hogy vajon tudnk-e azonosulni a szerz felfogsval. Valban keresztyn letre kszti-e fel a dikokat, s nem bra alatt tartja-e ket, a vilgtl elzrtan ez a nevels? Nem cltveszts-e a vilgot a sttsg s vilgossg dualizmusban felfogni (kvl a bn s a Stn uralkodik, a falakon bell, pedig Isten Orszga tallhat)? Els olvasatra gy tnik, mintha Brummelen fekete-fehr vilgot brzolna, melyben vannak j tanrok, rossz tanrok, j mdszerek, rossz mdszerek, de mieltt tl hamar tletet mondannk errl a „fundamentalizmusrl”, fontos vgiggondolni, mi lehet az oka Brummelen felvllalt ortodoxijnak.
A knyv egyrtelmen bizonysgot ad a szerz felkszltsgrl, tudomnyos mveltsgrl, s hossz vek gyakorlatrl egyarnt. Nem szkltkrsgbl fakad a knyvben a krisztocentricits s keresztyn rtkekre fkuszls. Brummelen konzekvens mdon ktelezte el magt hitbeli meggyzdsbl fakad vilgnzet mellett, mivel nagyon sokat szmit, mit kzvettnk a dikok fel. A szerz az rtkkzvetts jelentsgt gy fogalmazza meg: „A tanulk „hitbeli meggyzdse,” az, hogy szvkben milyen vilgnzet irnt kteleztk el magukat hatrozza meg az ltalunk tantott dolgok irnti hozzllsukat s befogad kszsgket.” (42. o.) S ez a fajta pedaggia valban alternatvt jelent nemcsak a keresztyn oktats, hanem a hitoktats szmra is. Az utbbi vtizedekben ugyanis az oktats (els renden gondolok itt szak-Amerikra) a tudomnyossg kedvrt sok mindent feladott a keresztyn hit krra.
Isten helye az oktatsban
Igaza lehet Brummelennek, amikor kill a keresztyn rtkrendszer egyedisge mellett. Korunkban ugyanis jelentsen megntt a ksrts arra, hogy a nevelst tudomnyosan kzeltsk meg „hromdimenzis” eszkztrunkat alkalmazva. (Mindkt rs kill amellett, hogy a az Isten-jelenlt egy „plusz dimenzit” jelent a keresztyn oktatatsban. Moseley kifejti, hogy nem szabad flni a hit paradoxonjainak hasznlattl sem, mert ezeknek az ereje nem az rthetsgkben van, hanem a hatsukban. Moseley, R.: Education and human Development in the Likeness of Christ. In: Seymour and Miller eds. Theological Approaches to Education. Nashville: Abingdon Press, 1990. 152. o., s Plhegyi Ferenc: Van -e keresztyn pedaggia? Budapest, Budapesti-Pasarti Reformtus Egyhzkzsg, 1994. 7. o.) Isten azonban felette ll a mi emberi kategriinknak s teriinknak is. (!) Hogyha a keresztyn egyhz meg akarna szabadulni mindattl, ami irracionlis, megmagyarzhatatlan, akkor nem hagynnk helyet az Isten munklkodsnak. Hogyha elfelejtennk, hogy Isten nemcsak az emberi tnykedsen keresztl, hanem annak ellenre is kpes hatni, akkor knnyen megfeledkeznnk „Isten istensgrl”.(A XX. szzad egyik nagy teolgustl, Pannenbergtl szrmaz gondolat. Loder, J. E.: The Logic of the Spirit, Human Development in Theological Perspective. San Francisco, Jossey-Bars Publishers, 1998. 32 o.) Ahogyan a szerzhz hasonl pedaggiai elveket vall princetoni professzor, Craig Dyktra is felhvja figyelmnket Isten mindent tfog s that jelenltre az emberi letben: „Isten alkotott minket, s nem mi magunkat.” (Dykstra pedaggija nagyban Klvin pneumatolgijra pt, s kvetkeztetseiben Brummelenhez hasonlan rvel. Dykstra, C.: Growing in the Life of Faith, Education and Christian Practices. Louisville: Geneva Press, 1999. 64. o.)
Vannak dolgok a keresztyn oktatsban is, amiket nem tudunk megmagyarzni s megtantani sem, de mgis megprblhatunk embereket hitre „nevelni”, amennyiben ez Istenre s emberre val nyitottsgot jelent. Ettl tbbet azonban csak Isten, illetve a megszltott ember tehet, mert „minden emberi let ms, ahogyan az emberi let gazdagsga s hinyai is sokflk az egyntl fggen ms-ms gymlcsket terem.” (Ez a gondolat egy new york-i ferences professzortl, Groeschedltl szrmazik. Benedict J. Groeschel: Spiritual Passages, The Psychology of Spiritual Development. New York, Crossroad, 1984. 64. o.)
A keresztyn vilglts idszersge
Hogyha sztnznk a vilgban, lehet, hogy Brummelen munkjnak egyre nagyobb lesz az aktualitsa. Ahogyan a „nemzettudat” is egyre npszerbb vlasz a mindent egybemos posztmodern forgatagban, gy a komolyan vett hit is mentsvr lehet korunk embernek. Munklkods Isten Orszgban, hit a Transzcendens Valsgban, ragaszkods alapvet emberi rtkekhez, s a keresztyn kultra rtkeihez egy igenis korunk embernek is val vilgfelfogs, amibe ddapink mg belenttek, neknk azonban mr meg kell harcolnunk rte. S lehet, hogy Brummelennek van igaza, hogy az rk rtkeket, modern eszkzkkel, de si elszntsggal akarja trkteni ebben a posztmodern vilgban
| |
|
|
|
| |
Somogyi Reformtus Egyhzmegye |
Csurgi Csokonai Vitz Mihly Reformtus ltalnos Iskola, Gimnzium Kollgium s Knyvtr
http://www.csvmrg.hu
Jvendls az els oskolrl a Somogyban
Ht, mzsknak szentelt
Kies tartomny!
ly szmkivetve volt
Nlad minden tudomny?
Ht csak sertst nevelt-
Itt a makk s haraszt?
Ht csak kansznak termett
A somogysgi paraszt?
Istenem!
Senki sem
Vette szbe,
Hogy e rszbe
rva mg Somogy!
Hny j sz lett vadd,
Hogy nem mveltk?
Hny polgr bnyikk?
Hogy jba nem neveltk!
Dudva lenne a dudvk
Kzt az anansz:
Kansz marad akinek
A nevelje kansz.
Ht mr, hogy
A Somogy
- ily tudatlan,
Formlatlan,
Ki a hiba?
Debrecen s Patak
Messze estenek
Ide, hol a mzsk
Nem is esmrtettenek.
Ami kevs pnz bejtt,
Kt-hrom pra,
Nagyobb dologra ment el
Borra avagy disznra.
A szegny
Prlegny
Vagy bodnrnak,
Vagy betyrnak,
Vagy zsivnynak llt.
h, szomor sorsa
Egy szp megynek!
Hol a magyar lelkek
Megvetve hevernek.
h, nem fj- a szve
Minden magyarnak,
Hogy a magyar fiakkal
Gondolni nem akarnak?
De tn j
Oly id,
Melyben nknk
A vidknk
j Hlikon lesz. -
Csokonai Vitz Mihly
sszes kltemnyei
| |
ZSOLTROK, DCSRETEK, HALLELUJK |
| |
Ptor Imre fordtsa: Klvin tanulmny |
| |
|
Darny Angster Orgona 1903
| |
2018 - 61 ves lenne!
Honlapokon
Midn a roncsolt anyagon
Diadalmas lelked megllt;
S megnzve btran a hallt
Hittel, remnnyel gazdagon
Indult nem fldi takon,
Egy volt kzs, szent viga- szunk
A LLEK L: tallkozunk! Arany Jnos |
DESANYJA
zv Jakab Istvnn Cserveni Ibolya
12 vi zvegysg
38 vi gyszols utn,
2017 mjus 3.-n Hazatrt Teremtjhez.
Megsznt sirsaitl, gysztl
s fjdalmtl.
lt 84 vet.
Nyugodjk bkben
Termszetes, hogy e mappa, a fnykpekkel egytt a honlapokon marad, mindvgig!
|
| |
|
Istvndi orgona 1872
| |
|
|