Somogy megye dli rszn az szptei s a Rigci erdk, a Duna-Drva Nemzeti Park, s a mltn hres Barcsi sborks krnykn tallhatk a gylekezeteink. A mlt fnyes, dicssges, megkap, szinte hihetetlen. s a jelen - Isten kegyelmbl mg lteznk.
| |
DARNY
Az 1832. vben ptett "falusi-katedrlis" bellrl szp s jnak mondhat llapotban van. Angster orgonja ismt szl. Kivlrl siralmas kpet lthatnak az tutazk s a gylekezet tagjai. Itt is igaz, hogy csak a npe kltztt el, tkzben elhagyta templomt s nha a hitt is.
A gylekezet - 95 f felntt - Isten Igjbl szeretne lni. Magyarsgukat, a fal s a gylekezet gy is rzi, hogy Erdlyi testvrgylekezettel s testvrfalval tartjk a kapcsolatot.
A jelen nehz regnek s fiatalnak egyarnt. Az egyik mr nem tud dolgozni, a msik nemhogy munkt, mg munkahelyet se tall.
| |
Reformtus Gylekezet Darny 7988 |
| |
Presbiteri Konferencia 2011.04.16 Darny |
| |
Reformtus Gylekezet Homokszentgyrgy 7537 |
| |
HOMOKSZENTGYRGY
Esperesi szkhely is volt kztt, Barakonyi Kristof II. esperes-lelksz. Gylekezet llekszma ekkor 900 f. - Ksbb magyar Honvdsg teleplt a faluba. Ma a laktanya is, a rabl s mindent pusztt id markba kerlt! Ma a Gylekezet a maradk 16 keresztynbl ll. Hsgesek. Konfirmcii fogadalmukat tbb vtized utn is megtartjk.
A gylekezet templompt lelksze id BEGEDEY PTER 1782 - 1834-ig 52 ven t szolglt. Fia, - a tzvsz utn a parkit s iskolt ptette ujj - BEGEDY PTER 1835 -1882-ig 48 ven t volt lelkipsztora a gylekezetnek. Az fia volt Begedy Istvn Istvndi esperes-lelksze volt 1863-1919.
| |
Reformtus Gylekezet Istvndi 7987 |
| |
ISTVNDI:
A 16. szzadban kt temploma is volt, az egyik kttorny ... Szigetvr eleste (1566) utn a trkk - mint sok ms templomot Somogyban – lebontatjk, a msikat kivlthatja brok Gyrgy 100 tallrrt. Fal megmaradt, mg fejldtt is. Trtnelem viharai nem kerltk el. De npe maradt.
Mikor elvettk tle "a fldet;" mindent elhagyott. Falut, hzat, fldet, rokont, otthont, egyhzt, temett - templomot. Van amelyik romokban van, van amelyiket maga tett romm. Amit nem tett meg a harcok, a puszttsok, a vgveszly idejn, azt megtettk, amikor lba all s kihztk a talajt.
j npe is van a falnak, rgen a cignysoron laktak vagy a fal krnykn - ma romknak, is nevezik, k Besok akik a cigny (frfi) nevet hasznljk. Falu lakosainak 2/3 rszt k alkotjk. 1930 krl 90 roma lt, itt ma kb. 470 f.
| |
KLMNCSA.
vszzadokon t hres mezvros volt. Kereskedi Debrecentl Bajororszgig jrtak. gy lett kiemelked szerepe a XV.- XVI. szzadban. Mtys kirly prpostja Klmncsehy Domonkos a nagy tuds s megbzhat diplomata, majd a reformci korban a XVI. szzadi Debrecen els reformtora is itt szletett: Klmncsehi Snta Mrton. Ksbb a szzad els tuds teolgus-reformtora, - Aki itt "lesz a helvt irnyzat" kvetje s itt alapt reformtus fiskolt s lesz a trsg els pspke is: Szegedi Kis Istvn. Igaz, itt veti fogsgba a trk, melybl kt v utn szabadul. Ma egy kis zskfal...500 f 70 reformtus.
Sajnos, hre is megkopott, hiszen ma mr nem a mlt ktelez. Akit nem Isten Lelke vezrel, elvgja gykereit s gymlcstelen letvel pldzza - Sinka Istvn szavai - "A szllnek dessgt sose zleli a kar..."
| |
Reformtus Gylekezet Klmncsa 7538 |
| |
|
Reformtus Egyhz
Dunntuli Reformtus Kntorkpz
| |
|
|
2. Oscar Cullmann: Karcsony nnepnek kialakulsa2. rsz |
4. A december 25-i nnep elterjedse |
Most azt kell megvizsglnunk, hogy hogyan terjedt el a december 25-i nnep az egsz keresztynsgben Rmbl kiindulva a negyedik szzad msodik felben. Rma arra trekedett, hogy ennek az epifnia-nneptl fggetlen karcsonyi nnepnek a keleti egyhzban is rvnyt szerezzen. Ez pedig nem ment minden nehzsg nlkl. Mert egyes keleti egyhzak ahhoz ragaszkodtak, hogy Krisztus szletsnek nnept a rgi formban, mint epifnia-nnepet janur 5-n s 6-n nnepeljk tovbbra is. Klnsen kemny volt az ellenlls Szriban. Antiochiban 375-tl valsznleg tz ven t hiba ksrletezett Rma, hogy december 25-t elfogadjk. Ez csak a nagy prdiktornak, Chrysostomusnak sikerlt. 386 december 20-i hres prdikcijban krve kri hallgatit, hogy jjjenek el t nap mlva is, 25-n, s nnepeljk meg Jzus szletst, "mely minden nnep blcsje", azt az nnepet, mely "minden nnepnl nagyobb tiszteletet s megilletdttsget vlt ki". Mindenki "hagyja ott hajlkt, hogy lssuk jszolban fekv, beplylt Urunkat, ezt a megindt s csods ltvnyt". Fel-hvsra nagy tmeg gylt ssze, Chrysostomus akkor - hres karcsonyi prdikcijban - igyekezett meggyzni egyhznak hveit arrl, hogy december 25-n kell nnepelni Krisztus szletst, mert Krisztus tnyleg ezen a napon szletett. Hogy ezt bizonytsa, nemcsak lltlagos rmai okmnyokra hivatkozik, hanem bonyolult szmtgatsokat is alkalmaz - amiknek nincs tbb rtke, mint az sszes tbbi szmtgatsnak. Csak akkor kezdtek slyt helyezni Jzus szletse trtnelmi dtumnak krdsre, amikor ezt a december 25-i karcsonyt mindenhol elterjeszteni igyekeztek. Eddig a dtum a szletsi nnep sorn mellkes volt. kes-szlan fejezi ki Chrysostomus afltti rmt, hogy ez a nap, mely Antiochiban csak alig tz ve vlt ismertt, most jra felragyogott "mintha rgta, sok ven t hagytk volna rnk". Chrysostomusnak sikerlt egyhzban a december 25-i nnepet diadalra segteni.
Konstantinpolyba mr 379-ben eljutott ez az nnep Nazianzi Gergellyel, Krisztus istensgnek vdjvel. Egyiptom tovbbra is ellenllt. De klnsen Jeruzslemben tudni sem akartak arrl, hogy a rgi epifnia-nnepnek fl kell adnia f tartalmt egy j nnep kedvrt. Hiba vetette be Hieronymus egyhzatya egsz kesszlst. A jeruzslemi keresztynek lltottk, hogy a Szentfldn jobban ismerik a tradcit, mint a messze Nyugaton lakk. E konfliktus folyamn egyre tbbet foglalkoztak a megoldhatatlan dtum-krdssel, amellyel szemben a rgebbi egyhz egszsges tartzkodst tanstott, br mr k is klns fnnyel nnepeltk Krisztus szletst. Ez a tartzkods ezttal megvltozott. Egyik fl be akarta bizonytani, hogy Jzus janur 6-n szletett, a msik fl, hogy december 25-n.
Ma december 25-n nneplik a karcsonyt a rmai katholikus s protestns egyhzakon kvl a konstantinpolyi, alexandriai, antiochiai, romniai, ciprusi, grgorszgi, finnorszgi (chalcedoni hitvalls) orthodox egyhzak, tovbb ezek diaspri. Ezzel szemben kitartottak janur 6. mellett a jeruzslemi, oroszorszgi, szerbiai, bulgriai, grz, lengyel s csehszlovk (chalcedoni hitvalls) orthodox egyhzak, az etipiai, kopt, szr-jakobita, indiai (nem chalcedoni hit- valls) orthodox egyhzak; viszont az rmny egyhz n- hny nappal ksbb, janur 18/19-n nnepel.
|
|
5.Trtnelmi s theologiai kvetkeztetsek |
sszefoglalva mit rtnk meg a karcsonyi nnep eredetnek trtnetbl?
1./ A keresztynek sem janur 6-n, sem december 25-n nem nnepeltk s nem nneplik Krisztus szletsnek trtnelmileg bizonytott dtumt. Egyltaln az els karcsonyi nnepeken nem egy dtumot nnepeltek, hanem egy - a keresztyn egyhz szmra - fontos tnyt, ami nem volt naphoz ktve, azt a tnyt, hogy Krisztus megjelent a fldn.
2./ Nem kvlrl jtt az indts Krisztus szletsnek megnneplsre, hanem az indtk az dvesemny theolgiai jelentsgnek keresztyn megfontolsbl ntt ki: Isten Jzus Krisztusban emberr lett, hozznk, emberekhez alszllt.
Itt termszetes felvetdtt a keresztynek szmra az a krds, hogy kell-e - az j-testamentum rtelmben - Krisztus emberr ltelnek kln nnepet szentelni, vagy nem azoknak a rgieknek volt-e igazuk, akik ilyen nneplst ltalban mint keresztynietlent elutastottk. Ezen a ponton meg kell mondani, hogy ennek az nnepnek a nagypntekkel s hsvttal szemben val tlbecslse nemcsak a keresztyn gyakorlatnak nem felel meg, mely eleinte csak amazokat ismerte el, hanem az skeresztyn theologiai gondolkodsnak sem. Az j-testamentum szerint a Krisztus-trtnet kzponti esemnye Krisztus halla s feltmadsa. Innen kell nznnk emberr ltelt s nem fordtva. Ezrt az egyhzi vnek nem adventtel kellene kezddni, hanem a hsvti nnepkrrel.
Mgis - ennek az alrendeltsgnek felttelezsvel - teljesen megfelel az jtestamentum hitnek, hogy Krisztus szletse egy kln egyhzi nnep trgya legyen. Mt, Mrk s Lukcs evanglistk tartottk magukat ehhez az esemnyhez, amikor ki-ki a maga mdjn kvnta megvilgtani azt, s k ebben az esetben csak annak a gylekezetnek szszli, amely ezt a hagyomnyt trktette. Mindenekeltt meg kell azt a himnuszt emlteni, melyet Pl Fil 2,6kk-ben idz, mely Krisztus emberr ltelrl szl gy, hogy elejtl fogva szoros sszefggsben van azzal a megfesztett s megdicslt rral, Aki "szolgai formt vett fel".
A legrgibb Krisztus szletsi nnep liturgiai megformlsa sajtos keresztyn motvumokat tartalmaz, mint ahogy ezt az epifnia-nnep letteljes brzolsbl lttuk. Az a liturgikusan hasznlt, kzponti gondolat, hogy Jzus mint a vilg vilgossga a sttsgbe jtt, s az, hogy megvlt tettt a vilg teremtsvel hoztk sszefggsbe, semmi szn alatt sem a "legyzhetetlen Nap-isten" december 25-i Mithras-nnepbl jtt, ahogy ezt mr elzleg a janur 6-i epifnia-nneppel kapcsolatban is megllaptottuk. Az sem elssorban egy pogny napfordul-nnepbl szrmazott, amit janur 6-n tartottak, hanem skeresztyn, jtestamentumi gondolatvilg szilrd rsze volt. Ahol az jtestamentumban Krisztus emberr ltelrl, s annak rtelmrl theologiai megfogalmazsban van sz: Jnos evangliuma prolgusban, ott merl fel ez a gondolat: a vilgossg belpett a sttsgbe; a Jzus fldi letben kijelentett isteni "Ige" ugyanaz, mint ami "kezdetben" a vilgot ltre hvta: legyen vilgossg (lsd mg Zsid 1,2-t).
3./ Mgis mindkt esetben a dtum megvlasztst (janur 6 s december 25) az a tny hatrozta meg, hogy mind a kt nap olyan pogny nnep volt, melynek gondolati tartalma kapcsoldsi pontot knlt a sajtosan keresztyn karcsonyi gondolatokhoz. Konstantin ksrlett: a Nap-kultuszt a Krisztus-kultusszal egyesteni bizonyos, hogy az jtestamentum alapjn el kell utastani, mint ahogy minden gnosztikus prblkozst is, amelynek az a clja, hogy a keresztynsget ltalnos vallskeveredsbe vonja, s ezzel a kzponti zenettl megfossza. De azrt a theologusok szmra az a krds, hogy vajon nincs-e ppen az jtestamentum alapjn olyan keresztyn rtelme az imnt felvzolt trtnelmi fejldsnek, melynek az lett a vge, hogy Jzus szletsnek szmunkra trtnelmileg ismeretlen napjt egy kozmikus trtnssel sszefgg napra helyeztk, azon nnepeltk. Az jtestamentumbl itt tbbet olvashatunk ki, mint szimbolikt, nevezetesen jelt annak a theologiai tnynek, amit az skeresztynsg hitt s hirdetett: Krisztus, Aki az emberisg Megvltja egyszersmind a teremtett vilg Megvltja is; s hogy az dvtrtnet, mely az nevhez kapcsoldik, az egsz mindensgre vonatkozik, mint ahogy az ember bnbeesse magval rntotta az egsz teremtett vilgot a krhozatba. Az emberisg s a teremtett vilg sszetartozsbl kvetkezik, hogy az emberek Megvltja az egsz vilg Megvltja. Az jtestamentum egsz bizonysgttele szerint Krisztus, az emberek Megvltja mr a teremtsben is mint Kzbenjr rszes. A bibliai dvtrtnetre jellemz, hogy trtnelmi esemnyeket kozmikus esemnyekkel kapcsol ssze. Klnsen megmutatkozik ez a teremts s meg- vlts kzti sszetartozs a kzponti esemnyben: Krisztus engesztel hallban. Ez az rtelme a Mt evangliumban lert sttsgnek s fldrengsnek a Megvlt hallakor (Mt 27,45 s 51); Pl a maga mdjn a Kol 1,20-ban gy fejezi ki ezt a "nagypnteki csodt", hogy Isten Krisztusban - a keresztfn kiontott vre ltal - bkessget szerzett nemcsak az emberekkel, hanem fldn s mennyben mindennel.
Teljesen ezen az jtestamentumi vonalon van az is, ha Krisztus szletsnek nnept - melyre a nagypntek fell hull a fnyjelszeren termszeti jelensgekkel hozzk sszefggsbe. gy trtnt ez Mt evangliumban, ahol a bethlehemi csillagrl esik sz a karcsonyi trtnetben.
gy emlkeztet minket karcsony az jtestamentumi kijelents krisztocentrikus jellegre, ahol minden, a teremts is Krisztusra vonatkozik, mert a teremtett vilg Benne vr megvltsra (Rm 8,19kk). Az pedig, hogy a "legyzhetetlen Nap-isten" mgis legyzetett, br szletsnapjt nem trltk el, csak az dvzt Jzus Krisztus szletsnapjnak alrendeltk, egyben arra is emlkeztet minket, hogy az jtestamentumban Istennek a termszet vilgban adott minden kijelentse al van rendelve a Krisztus szeretett tettel bizonyt kijelentsnek.
Vgl idzek egy rszt Ambrosiusnak a mr emltett karcsonyi prdikcijbl, mely ezt a gondolatot juttatja kifejezsre: "Nem teszi rosszul a np, ha az r szletsnek ezt a szent napjt az j napnak nevezi, s szilrdan lltja, hogy ebben a kifejezsben zsidk s pognyok egymsra tallnak. Mi ehhez szvesen ragaszkodunk, mert Megvltnk eljvetelvel nemcsak az emberisg dve, de a Nap fnye is megjul.... Mert ha Krisztus szenvedsekor a nap elsttlt, fnyesebben kell, hogy vilgtson Krisztus szletsekor, mint brmikor".
|
|
1. Elljr megjegyzs |
Oscar Culmann: II. A karcsonyfa eredete.
Lttuk, hogy fggetlenl a dtum krdstl, a karcsonyi nnep keletkezse Krisztus megjelensnek s emberr ltelnek keresztyn gondolatbl magyarzhat. Az nnep bizonyos napokra val helyezse msodlagos, br ezeknek a napoknak jelentsgt tvettk, de keresztynn tettk. A Nap-kultusz alapveten kozmikus esemnyt Krisztus megvlt tettvel hoztk sszefggsbe, amely - az testamentumi elbeszlshez kapcsoldva - a teremtett mindensget megjtja. Megvlts s teremts kapcsolatnak analgija hatrozza meg a karcsonyfa megjelenst is.
Ha ma, mi keresztyn vagy nem-keresztyn embert megkrdeznk a karcsonyfa eredetrl, legtbb esetben ezt a vlaszt kapjuk: pogny szoks lehet. Br nem teljesen helytelen ez a vlasz, de mgsem fedi a valsgot. Mert csak a rgi karcsonyi fra illik r, de a mai, feldsztett karcsonyfra nem. Az ltalnos vlemnnyel szemben, nem olyan rgi szoks ez, alig 400 vre nylik vissza, s egszen ms gykere, spedig fgykere van, mint a rgi karcsonyi fnak.
Csak a rgi keresztyn karcsonyi fa fgg ssze pogny rtussal: egyrszt az si fa-tisztelettel, msrszt a tli napfordul rgi kultikus megnneplsvel. Ezek a pogny elemek keresztyn gondolattal kapcsoldva kerltek bele a rgi keresztyn karcsonyi fba, hiszen a fa-tisztelet nyomai mr az testamentumban is megvannak, s janur 6-ra s december 25-re helyeztk a keresztyn karcsony esemnyt.
A szmunkra megszokott, feldsztett karcsonyfnak ms elsdleges jelentse van. Erre a jelentsre a tle elvlaszthatatlan, klns dszts mutat. A karcsonyfa keresztyn hitbeli meggyzdst jelkpez, melyet - hogy a tovbbiakat mg rthetbb tegyem - rviden elmondok anlkl, hogy a kutats eredmnyt s a csak ezutn lehetsges alapvetst elre kzlnm. Az ember bnt - mely a Bibliban a paradicsomi fval, s annak ksrtst jelent (ksbb almval azonostott) gymlcsvel van kapcsolatban - kiengesztelte december 24-n Krisztusnak a vilgba trtnt belpse. Ennek szimbluma az let fja.
A pognyos termszeti jelleg szoksok s a mi karcsonyfa hasznlatunk kzt, melynek jellegzetes rtelmet ad a Paradicsom fja, gyszlvn tmenetet kpez a mr emltett keresztyn hasznlata a fnak, mely szorosabban kapcsoldik a napfordul ltal motivlt hasznlathoz: a hzak feldsztse gakkal, illetleg klnbz fajta fkkal, de klnsen jegenyefenyvel, az gynevezett "karcsonyi meyen"-nel. Ez br mr keresztyn, amennyiben a termszeti jelensg mellett, vagy inkbb azon bell Krisztus szletse a trgya, de nincs mg kapcsolatban dmmal, vval s a ksrts trtnetvel, ami pedig dnt lesz a feldsztett, a csald szobjban fellltott karcsonyfa keletkezsben.
Teht a kvetkezkben a keresztyn fejldsnek ezt a kt fzist fogjuk megklnbztetni: 1./ a karcsonyi idszakot gakkal s fkkal nnepl szokst, 2./ a mi feldsztett karcsonyfnk keletkezst.
Azonban elengedhetetlen egy fontos megjegyzs: ezt a megklnbztetst nem szabad szigoran idi sorrendben felfogni, br nagyjbl s egszben a kt fzis egyms utn kvetkezett. Ami a msodikban vilgosan kifejezsre jut, tudniillik a paradicsomi trtns gondolata, rejtetten az elz szoksokban is benne lehetett mr, csendesen jelentkezett. Mint ltni fogjuk, valjban mr a kzpkorban jelentkezik az a fzis, melyben a tizenhetedik szzad elejn vilgosan felismerhet a ksrts fjhoz s az let fjhoz val ktds. Fordtva is bizonyos ez: a keresztyn mdra rtelmezett napfordul emlke a ksbbi idkben sem tnt el soha.
Elvileg gyakran nem vettk tekintetbe elgg a kvetkezkben trgyaland jelensgek idrendjnl azt, hogy az els bizonytkok nem azonosthatk id szempontjbl ezeknek a megltvel. Valjban egy szoks vtizedekkel rgebbi, s az els bizonytkok csak annak korbbi megltt sejtetik. Csak egy pldt hozok fel: hogy a ft nem mindig a fldre lltottk, hanem a mennyezet gerendjra akasztottk, elszr B. Zix szp, festett kpn ltjuk, amely J.P. Hebel "Alemannische Gedichte" cm knyve 3. kiadsban jelent meg 1806-ban. Ez a szoks bizonyra rgebbi, s nyilvn mindentt gyakoroltk, ahol a fa fellltsra kevs hely volt.
Ennyi elzetes tudnival utn trjnk r a trtnelmileg bizonythat tnyekre.
|
|
2. A karcsonyi idszak gakkal s fkkal |
....("meyen") val nneplsnek szoksa
Lttuk, hogy mr a negyedik szzadban a szr Efrm egyhzatya a janur 6-i nnep lersban arrl tudst, hogy ezen a napon a hzakat koszorkkal dsztettk. A kvetkez idszakban, a kzpkorban a napfordul peridusa mint jvi s mikulsi nnep mindenfle gak, virgcsok vagy akr fk "kitzsvel" ment vgbe. Rgi pogny szoksok ltek tovbb, de mr Krisztus szletse nnepnek szolglatba lltva, akkor is, ha a np tudatban ez a kapcsolat nem volt mindig vilgos s eleinte szinte zajos jkedvvel mentek vgbe. ltalban azonban gy ltk t ezt az idszakot, amelyben Krisztus e vilgba eljtt, mint "szent idt". Rgi legendk bizonytjk ezt, melyek kzl egyet a tizedik szzadig tudunk visszavezetni. Eszerint abban a pillanatban kinyltak a virgok, amikor Jzus megszletett. Ezzel fgghet ssze az a szoks, hogy karcsony eltt tbb httel almafa s cseresznyefa gakat tettek vzbe, hogy az nnepre kiviruljanak. Hasznltak nyrft s tlgyet, mgis leginkbb kedveltk az rkzld nvnyeket, bukszust s borkt, klnsen a jegenyefenyt, melynek lland zldje a halhatatlansgot jelkpezi: mikzben a termszet normlis krlmnyek kzt csak tavasszal bredezik, a feny l az v legsttebb szakban is, "hideg tlben", "nemcsak nyron".
A hres strassburgi humanista: Sebastian Brant mindenesetre kifogsolja 1494-ben "Narrenschiff"-jnek egyik versben a fenygak kitzst, babonnak tartja, melyrl azt hiszik az emberek, hogy csak ennek a szoksnak megtartsval lik tl az vet. A strassburgi Mnster prdiktora: Geiler von Kaysersberg 1508-as prdikcijban (Emeis-gyjtemny) hadakozik a "pognyos jvi szoksok" ellen. Mindketten nyilvn csak a "pognyt" lttk benne, valjban nem sok rzkk lehetett ahhoz, hogy milyen vonatkozsa van ennek Krisztus megvlt emberr ltelhez. Sem Sebastian Brant, sem Geiler von Kayserberg nem volt kpes felismerni ebben a szoksban a teremtett vilgot tfog kozmikus mretet.
Ennek ellenre a tizenhatodik szzad elejtl kezdve - elszr Elzszban - egyre tbb jegenyefenyt vgtak ki az erdbl, hogy dsztsk a hzakat, spedig klnsen a mhelyeket. Ezt bizonytjk mint legrgebbi tank az elzszi Schlettstadt vrosknak 1521-bl val szmadsi knyvei. Azeltt arrl kellett gondoskodni, hogy a mjusi nnepls kedvrt ne essenek vlogats nlkl ldozatul a fk, a tizenhatodik szzad elejn a karcsonyi napokban kellett vigyzni az erdkre. Azt olvassuk az emltett 1521-es dokumentumban, hogy az erdszek szmra 2 schillinget kellett azrt kifizetni, hogy szent Tams napjn az erdt rizzk. S az 1556-os bejegyzsbl is gyanthatjuk, hogy szent Tams napjn az erdt rizzk. S az 1556-os bejegyzsbl is gyanthatjuk, hogy a fk kivgsa felgyeletvel az erdszeket bztk meg. Hasonlkat hallunk egy msik elzszi helysgbl, Ammerschwihrbl, ahol 1561-ben meghatroztk, hogy minden polgrnak csak egy fa megszerzsre lehet joga, spedig meghatrozott nagysg fra. Ilyen korltozsok s tilalmak rvidesen sok ms helysgben - Elzszon kvl is - megjelennek.
Miutn ilyen rdekldst keltett mr a tizenhatodik szzadban a karcsonyfa, bizonyra sok hzban helye volt, spedig elszr a mhelyben, majd a csaldi hajlkban. Balthasar Beck, egy krnika szerzje 1600-ban tudst bennnket arrl, hogy hogyan lltottak fel - ismt Schlettstadtban - Krisztus napjn egy karcsonyft a "frfiak szobjban" a "szoba-kzssg" tagjai. Lerja azt is, hogy milyen volt: mr megjelennek itt a raggatott almk s ostyk; ez azt mutatja, hogy akkor mr megvolt a kapcsolat a paradicsomi fval. Mert az almk a megksrts fjra mutatnak, az ostyk az let fjra, az rvacsorai let-kenyerre. A mi karcsonyfnk eredetre dnten ez vezet el bennnket, kzben nem feledhetjk, hogy a kt klnbz fzis kzt a hatrok elmosdtak.
|
|
3. A mi karcsonyfnk tulajdonkppeni eredete |
A mi karcsonyfnk keresztyn rtelme - ahogy mi ma tudjuk - nem a tli napfordul keresztynn ttelbl kvetkezik; br abbl is, de az csak indirekt mdon vehet tekintetbe. Sajt gykere van, mely a tradcibl s annak vallsos jelentsbl addik. A kzpkori misztrium-jtkokra gondolok. Ezeket mint a karcsonyi nnep nyitnyt mutattk be a templom kapuja eltt a szent jjel, s trgyuk a paradicsomi bneset trtnete.
Ezek a tulajdonkppeni blcsi a mi rtelmet ad, dszekkel kestett karcsonyfnknak. A psztor- s jszol jtkok mellett - jszollal Assisi Ferencnl tallkozunk - voltak paradicsomi jtkok. December 24-n adtk el. A rgi naptrak december 24-n a dtum mellett dm s va neve ll. Ilyen jtkokat valsznleg sok helyen eladtak, klnsen bizonythat ez a Rajna vidkn. A jtkban sznre lpett dm s va, az rdg, a kerb, aki a paradicsomi utat elzrta, s mint dszlet ott volt a fa is, melynek gymlcse alkalmat adott a vtekre. A Biblia nem nevezi meg a fa fajtjt, ezrt mindentt a vidk honos fjval azonostottk. Nmetorszgban ez volt az almafa, s az alma mint "tiltott gymlcs" gy ment a kztudatba. Mivel azonban december 24-n bajos lett volna virgz almaft keresni, ht ms ft talltak, gy kerlt termszetesen eltrbe az rkzld jegenyefeny, melynek gai mr elzleg karcsonyi dszknt szolgltak. A jegenyefenyre fggesztettk az almt (vagy almkat).
gy adta meg ez a jtk a karcsonyfa keresztyn rtelmt: a szentsges jszakn Krisztus emberr ltele ltal az ember bne bocsnatot nyert. A ksrts fja s gymlcse gy nyertk vissza azt a paradicsomi mltsgot, mely vk volt a bneset eltt; a "j s gonosz tuds fja" ebben a vonatkozsban nemigen klnbzik az "let fjtl" (1Mz 2,9), mellyel aztn gyakran azonos is volt a hv np kpzeletben.
Ma emlkeztetni kell arra, hogy a paradicsomi gondolatokkal val bels kapcsolat meghatroz eleme a mi karcsonyfnknak. Rgi karcsonyi nekeket, amiket flig-meddig odafigyelve neklnk, gyakran az az rm ihlette, hogy Krisztus vilgra jttvel helyre ll a paradicsomi llapot. gy Nikolaus Hermann neke:
Ma paradicsom kapujt
Ismt megnyitotta,
Krub nem llja ajtajt,
Ezrt minden ldja.
Ers bizonytkaink vannak arra, hogy a tizenhetedik szzadi karcsonyfa megjelensekor nem bizonytalanul s minden megfontols nlkl ktttk ssze Krisztus szletst s a bnbocsnatot, hanem mr hozzfztk elre tekintve a szentsges jen megszletett Krisztus bekvetkez kereszt- hallt; ppen a fellltott karcsonyfa fejezte ki ezt is, spedig azltal, hogy az alma mellett ostyt is aggattak r.
Mert attl kezdve, hogy - jllehet fokozatosan - vgbe ment a karcsonyfa trtnetben az a fontos vltozs, hogy a templom terrl a lakhzakba kerlt, majdnem rendszeresen volt rajta egy ostya. Taln mr a paradicsomjtkokban is ez volt a helyzet. Bizonyos, hogy voltak ostyk azon a mr emltett jegenyefenyn is Beck Krnikja szerint, amelyet a "frfiak szobjban" lltottak fel 1660-ban Schlettstadtban. Ez tovbbi keresztyn-vallsos dimenzit ad a karcsonyfnak: az almval szemben, amely hallba vitte az embert, ott az ostya, az let kenyere, az rvacsorai kenyr, Krisztus teste, mely a bnk bocsnatrt adatott.
Az ostybl ksbb karcsonyi stemny lett, s ez ma oly szpen dszti a karcsonyft, hogy rla mr nem is gondolunk az ostyra. Alkalmasint ide tartozik az is, hogy mr rgtl fogva ksztettek dszes karcsonyi kalcsokat, s ezeken dmot s vt brzoltk. Az ostyn kvl mg ms kapcsolatok is megllapthatk a karcsonyfa s Krisztus keresztje kzt, melyek Krisztus szletstl elre mutatnak Krisztus - dm bnt kiengesztel - hallra: Krisztus a msodik dm (Rm 5,12kk). E tekintetben klnsen rdekes volt egy oltrkp az elzszi Weitersweiler faluban; az a kp sajnos mr elgett. Krisztus keresztje volt rajta fa alakjban, a fej magassgban kt g festve, az egyiken alma, a msikon ostya. gy lt tovbb a rgi legenda, mely szerint a paradicsomi fa magvbl - amit dm magval hozott - egy msik fa ntt, ebbl val a golgotai megvlt kereszt fja. gy minden vonatkozsban nyilvnval a mi karcsonyfnk keresztyn gykere.
Eredeti dsze almra s ostyra korltozdott. A karcsonyfkon, melyek most mr az emberek otthonba is eljutottak, ms dsz is megjelent, e dsz egyre kedveltebb lett, s szintn a karcsonyi trtnet szolglt alapjul. Elszr 1605-bl tudunk Strassburgban gazdagon dsztett frl, ismeretlen szerz vknyvbl, cme: "Nhny Strassburgban megfigyelt rdekessg". A szerznek ebben a vrosban feltn szoks volt: "Strassburgban karcsonykor a karcsonyfkat a szobkban lltjk fel. Arra aggatnak sznes paprbl kivgott rzskat, almkat, ostykat, csilingel aranyozott fmlapot, cukrot stb. Aztn egy ngyszg teret azrt csinlnak, s ell...", a kvetkez kt sor hinyzik, mert itt elszakadt a papr. Bizonyosan olyan szoksrl van itt sz, ami Strassburgban mr j ideje megvolt, de amilyet mg mshol nem ltott a szerz.
Ami itt az almk s ostyk mellett mg dsz szintn a keresztyn tradcibl szrmazik. A rzsa rgi keresztyn szimblum, zs 11,1 kk-ra megy vissza, ahol arrl van sz, hogy "hajts sarjad Isai (Dvid apja) gykerbl". Nem is egy nmet karcsonyi nek szl errl: "Szp rzsabimb nylt ki...", vagy msik: ", fld, sarjassz virgot". A jeriki rzsa legendja is ide tartozik: a rzsa kinylt, amikor Mria a szlets jszakjn itt thaladt. A vkony, megaranyozott fmlapocskk, melyek minden mozdulatra halk, vibrl csilingelst hallattak, utaltak a keleti blcsek (a hrom kirlyok) ltal hozott ajndkra.
Drgedelmesen prdiklt a karcsonyfa ellen a strassburgi Mnsterben a luthernus professzor s prdiktor Conrad Dannhauer, aki ezeknek a feldsztett fknak keresztyn jelentst nyilvn nem rtette, vagy legalbbis a szimblumokhoz nem volt rzke; a karcsonyft csak a "ppasgtl" ered babonnak ltta. A karcsonyfkat azok kz a "tvelygsek" kz szmtotta, "melyekkel a rgi karcsonyi idben tbbet foglalkoztak, mint Isten igjvel". ("Katechismusmilch" cm prdikcigyjtemny, 1642.)
A karcsonyfa ilyen polmia ellenre is tovbb lt Starssburgban, st megkezdte diadaltjt, igaz egyenlre csak Nmetorszgban.
Ebben a korban mg nem hallunk a ma olyan jellegzetes gyertyk feltnsrl. Mgis kellett, hogy ezeknek is legyen valami elzmnye, mert a ft bizonyra megvilgtotta a szobban lv lmpa. Csak akkor erstettk a gyertykat a fa gaira, amikor a rgi fny-tisztelet - a legsttebb vszakot legyz napfordul - sszekapcsoldott ms, a fa dszei ltal jelkpezett karcsonyi gondolattal, mint fontos bibliai motvummal, hogy most mr a feny, mint "fnyl fa" hirdesse: "most a vilgossg a sttsgbe jtt" (Jn 1,5), s hogy Krisztus "a vilg vilgossga" (Jn 8,12). Fentebb lttuk mr, hogy a janur 6-i nnep csods fnyrjt milyen lelkendezve rta le a palesztinai zarndokn, Aetheria a negyedik szzadban, amely a janur 6-i hajnali derengsben a jeruzslemi Feltmads-templom belsejt betlttte.
Az els rteslsnk december 25-n, a karcsonyi nnepen a fra erstett gyertykrl Hannoverbl szrmazik; akkor mg nem fenyre, hanem rkzld bukszusra erstettk. Az rtesls Liselotte pfalzi hercegntl val, aki ksbb - XIV. Lajos testvrvel kttt hzassga rvn - orlans-i hercegn lett. 1708-ban lnyhoz rott levelben beszmol arrl, hogy gyermekkorban, 1662-ben Hannoverben karcsonykor egy tanulk ltal eladott darabot ltott, melyben a csillag, az rdg (aki a gyerekeket bneik miatt vdolja), az angyal, a kzbenjr Pter, s vgl a gyerekeket megajndkoz kisded Jzus is megjelent. (Taln a paradicsomi jtk reminiszcencija gyermekek szmra sszelltva!) Ezen az alkalmon a megajndkozsra elksztett asztalokon kis bukszusok lltak, gaikra gyertycskkat ers-tettek. Nhny v mlva ismt rt Liselotte a lnynak, hannoveri gyermekkori emlkei jra eljttek, s hozzfzi, hogy megksrelte a francia udvarban is bevezetni ezt a szokst, de elutastottk, mint "kltsges nmet szokst".
Csak a tizennyolcadik szzadban tallkozunk gyakran gyertyval feldsztett fval, pl. Goethe "Werther"-ben s Jung-Stillingnl 1793-ban. Strassburgbl, a mi karcsonyfnk honbl elszr 1785-ben tudst von Oberkirch brn memorjaiban fra erstett gyertykrl, s arrl, hogy ebben a vrosban, amikor a "nagy nap" eljtt, minden hzban karcsonyft ksztettek "gyertykkal s bonbonokkal", nagy fnyessggel. A gyertyk megjelensvel ksz is van rtelmes dszeivel a mi meghitt karcsonyfnk.
Ha ksbb, a tizenkilencedik szzadban az elzszi Meisenthalban s Thringiban az veghutkban veggyngyket lltottak el, s a fra ezeket is raggattk az almk helyett vagy mellett, ennek az alapjt nem az idszakrl szl magyarzatban kell keresnnk, hogy ti. ebben az vszakban feltnen kevs az alma, hanem a hrom kirlyok gondolatban, melyet mr feltteleztnk az 1605-ben emltett csilingel, aranyozott fmlapokkal kapcsolatban is. A tizennyolcadik szzadban Nmetorszgban sok - rszben lelkes - lerst talljuk a karcsonyfnak. A leghresebb rknl: Goethnl s Schillernl is elfordul. Ms orszgokban meglehetsen ksn vettk t ezt a szokst, a tizenkilencedik szzad folyamn, gy Skandinviban s Svjcban (itt elszr Zrichben). Franciaorszgban - Elzszon kvl - 1840-ben lltottak fel karcsonyft a Tuilrikban a Mecklenburgbl szrmaz Orlans-i Helene hercegn szorgalmazsra. De csak 1870 utn lett ltalnoss, valsznleg a hbor utn Elzszbl tkltztt csaldok hatsra. Ma Franciaorszgban a karcsonyfa mindentt elterjedt. A modern irodalombl, az ismert rprnak, Jrme s Jaen Tharaudnak rsbl ("La dernière visite", in: Contes de Nol, 1961) idzek fel egy bjos - biztosan rgi legendra visszamen - karcsonyi mest azrt, mert a kzppontjban a karcsonyfa szempontjbl oly fontos s eredeti sszefggst: Krisztus szletse s a bneset sszefggse ll. Mikor mr a csillag elhalvnyult, a betlehemi istllban utols ltogatknt megjelenik va mint tprdtt, reg anyka, s a kisded Jzusnak sz nlkl markba nyomja a ksrts almjt, amibl rgtn felragyog a jvend vilg jele.
Angliban is csak a tizenkilencedik szzadban jutott el a karcsonyfa, valsznleg Viktria kirlyn frjn, Albert von Sachsen-Coburgon keresztl. - Amerikban csak a tizenkilencedik szzad msodik feltl bizonythat.
|
|
Szemlyes megjegyzssel zrom. |
Gyermekkoromban, nem gy, mint ma, hogy hetekkel karcsony eltt boltokban s utcasarkokon lehet karcsonyft ltni, hanem otthon titokban ksztettk, fiatal letnkben bizonyra akkor bredt fl elszr a vallsos rzs, a mysterium szent s boldogt borzongsa, mikor szleink december 24-n este elttnk, vrakoz gyerekek eltt kinyitottk a szoba ajtajt, ahol - mintha egy msik vilgbl jnne - gyertyafny znben llt a fa.
Sajnos, ma a gyerekek nem mindentt lik t ilyen intenzven a karcsony misztriumt, akkor sem, ha sok csald fradozik ezen. A felntteknek kellene tbbet ltni a karcsonyfban, mint egy rgi szokst, nekik kellene meghatdni a ragyog ftl s annak dszeitl, nekik kellene mlyen belegondolni a karcsonyi trtnet keresztyn rtelmbe, nekik kellene a Lukcs evangliumbl a karcsonyi elbeszlst flolvasni. De a pompjban elttnk ll fa maga is megnyithat tovbbi bibliai sszefggseket, olyanokat, amilyenek felmutatsrt fradoztam, amikor a karcsonyfa trtnett megrtam. Ellenttben azzal a tizenhetedik szzadi prdiktorral, aki az Isten igjt az ltala lenzett karcsonyfval szemben kijtszotta, az kell, hogy ez a lthat szimblum Isten Igjhez vezessen.
A Budapesti Reformtus Teolgiai Akadmia Bibliai s Judaisztikai Kutatcsoportjnak kiadvnyai Szerkeszti: Karasszon Istvn
1. fzet A fordts alapjul szolgl m: O. Cullmann, Die Entstehung des Weihnachtsfestes und die Herkunft des Weihnachtsbaumes, Quell Verlag, Stuttgart, 1991 (2. Aufl.). A fordts a szerz engedlye alapjn belkr hasznlatra kszlt.
Oscar Cullmann 1902. februr 25-n szletett Straburgban s 1999. janur 15-n halt meg Chamonix-ben. Teolgiai s klasszikus nyelvszeti tanulmnyait a straburgi s prizsi egyetemen vgezte 1920 s 1925 kztt. 1930-ban a straburgi egyetem jszvetsgi professzornak vlasztottk meg, 1938-ban a bzeli egyetemen nyert tanszket. Emellett 1948-ban az cole des Hautes tudes (Prizs) professzora, s az jszvetsgi tudomnyok mellett az skeresztynsg trtnett is tantja, 1972-ben trtnt nyugalomba vonulsig. 1956 ta az Akademie der Wissenschaften und Literatur Mainz levelez tagja, 1960-tl a Holland Kirlyi Tudomnyos Akadmia levelez tagja, 1968-tl a British Academy tagja, 1972-ben pedig az Institut de France tagjv vlasztottk. Lausanne, Manchester, Edinburgh, Lund s Debrecen dszdoktora.
Oscar Cullmann a XX. szzadi dvtrtneti iskola kimagasl alakja. Hres mvei errl tanskodnak: "Christus und die Zeit" (1946), "Heil als Geschichte" (1965). Mvnek mltatst K.H. Schlaudraff adja "Heil als Geschichte? Die Frage nach dem heilsgeschichtlichen Denken, dargestellt anhand der Konzeption Oscar Cullmanns" (1989). A kivl tuds kumenikus elktelezettsgrl tanskodik az "Einheit durch Vielheit" (1986) c. ktete.
Oscar Cullmann mvei kzl magyarul is olvashat: "A llek halhatatlansga vagy a holtak fltmadsa?" (in: Reformtus Egyhz, 1984), ill. "Az jszvetsg krisztolgija" (1990), "Krisztus s az id" (2000).
|
|
| |
|
|
|
| |
Somogyi Reformtus Egyhzmegye |
Csurgi Csokonai Vitz Mihly Reformtus ltalnos Iskola, Gimnzium Kollgium s Knyvtr
http://www.csvmrg.hu
Jvendls az els oskolrl a Somogyban
Ht, mzsknak szentelt
Kies tartomny!
ly szmkivetve volt
Nlad minden tudomny?
Ht csak sertst nevelt-
Itt a makk s haraszt?
Ht csak kansznak termett
A somogysgi paraszt?
Istenem!
Senki sem
Vette szbe,
Hogy e rszbe
rva mg Somogy!
Hny j sz lett vadd,
Hogy nem mveltk?
Hny polgr bnyikk?
Hogy jba nem neveltk!
Dudva lenne a dudvk
Kzt az anansz:
Kansz marad akinek
A nevelje kansz.
Ht mr, hogy
A Somogy
- ily tudatlan,
Formlatlan,
Ki a hiba?
Debrecen s Patak
Messze estenek
Ide, hol a mzsk
Nem is esmrtettenek.
Ami kevs pnz bejtt,
Kt-hrom pra,
Nagyobb dologra ment el
Borra avagy disznra.
A szegny
Prlegny
Vagy bodnrnak,
Vagy betyrnak,
Vagy zsivnynak llt.
h, szomor sorsa
Egy szp megynek!
Hol a magyar lelkek
Megvetve hevernek.
h, nem fj- a szve
Minden magyarnak,
Hogy a magyar fiakkal
Gondolni nem akarnak?
De tn j
Oly id,
Melyben nknk
A vidknk
j Hlikon lesz. -
Csokonai Vitz Mihly
sszes kltemnyei
| |
ZSOLTROK, DCSRETEK, HALLELUJK |
| |
Ptor Imre fordtsa: Klvin tanulmny |
| |
|
Darny Angster Orgona 1903
| |
2018 - 61 ves lenne!
Honlapokon
Midn a roncsolt anyagon
Diadalmas lelked megllt;
S megnzve btran a hallt
Hittel, remnnyel gazdagon
Indult nem fldi takon,
Egy volt kzs, szent viga- szunk
A LLEK L: tallkozunk! Arany Jnos |
DESANYJA
zv Jakab Istvnn Cserveni Ibolya
12 vi zvegysg
38 vi gyszols utn,
2017 mjus 3.-n Hazatrt Teremtjhez.
Megsznt sirsaitl, gysztl
s fjdalmtl.
lt 84 vet.
Nyugodjk bkben
Termszetes, hogy e mappa, a fnykpekkel egytt a honlapokon marad, mindvgig!
|
| |
|
Istvndi orgona 1872
| |
|
|