Somogy megye dli rszn az szptei s a Rigci erdk, a Duna-Drva Nemzeti Park, s a mltn hres Barcsi sborks krnykn tallhatk a gylekezeteink. A mlt fnyes, dicssges, megkap, szinte hihetetlen. s a jelen - Isten kegyelmbl mg lteznk.
| |
DARNY
Az 1832. vben ptett "falusi-katedrlis" bellrl szp s jnak mondhat llapotban van. Angster orgonja ismt szl. Kivlrl siralmas kpet lthatnak az tutazk s a gylekezet tagjai. Itt is igaz, hogy csak a npe kltztt el, tkzben elhagyta templomt s nha a hitt is.
A gylekezet - 95 f felntt - Isten Igjbl szeretne lni. Magyarsgukat, a fal s a gylekezet gy is rzi, hogy Erdlyi testvrgylekezettel s testvrfalval tartjk a kapcsolatot.
A jelen nehz regnek s fiatalnak egyarnt. Az egyik mr nem tud dolgozni, a msik nemhogy munkt, mg munkahelyet se tall.
| |
Reformtus Gylekezet Darny 7988 |
| |
Presbiteri Konferencia 2011.04.16 Darny |
| |
Reformtus Gylekezet Homokszentgyrgy 7537 |
| |
HOMOKSZENTGYRGY
Esperesi szkhely is volt kztt, Barakonyi Kristof II. esperes-lelksz. Gylekezet llekszma ekkor 900 f. - Ksbb magyar Honvdsg teleplt a faluba. Ma a laktanya is, a rabl s mindent pusztt id markba kerlt! Ma a Gylekezet a maradk 16 keresztynbl ll. Hsgesek. Konfirmcii fogadalmukat tbb vtized utn is megtartjk.
A gylekezet templompt lelksze id BEGEDEY PTER 1782 - 1834-ig 52 ven t szolglt. Fia, - a tzvsz utn a parkit s iskolt ptette ujj - BEGEDY PTER 1835 -1882-ig 48 ven t volt lelkipsztora a gylekezetnek. Az fia volt Begedy Istvn Istvndi esperes-lelksze volt 1863-1919.
| |
Reformtus Gylekezet Istvndi 7987 |
| |
ISTVNDI:
A 16. szzadban kt temploma is volt, az egyik kttorny ... Szigetvr eleste (1566) utn a trkk - mint sok ms templomot Somogyban – lebontatjk, a msikat kivlthatja brok Gyrgy 100 tallrrt. Fal megmaradt, mg fejldtt is. Trtnelem viharai nem kerltk el. De npe maradt.
Mikor elvettk tle "a fldet;" mindent elhagyott. Falut, hzat, fldet, rokont, otthont, egyhzt, temett - templomot. Van amelyik romokban van, van amelyiket maga tett romm. Amit nem tett meg a harcok, a puszttsok, a vgveszly idejn, azt megtettk, amikor lba all s kihztk a talajt.
j npe is van a falnak, rgen a cignysoron laktak vagy a fal krnykn - ma romknak, is nevezik, k Besok akik a cigny (frfi) nevet hasznljk. Falu lakosainak 2/3 rszt k alkotjk. 1930 krl 90 roma lt, itt ma kb. 470 f.
| |
KLMNCSA.
vszzadokon t hres mezvros volt. Kereskedi Debrecentl Bajororszgig jrtak. gy lett kiemelked szerepe a XV.- XVI. szzadban. Mtys kirly prpostja Klmncsehy Domonkos a nagy tuds s megbzhat diplomata, majd a reformci korban a XVI. szzadi Debrecen els reformtora is itt szletett: Klmncsehi Snta Mrton. Ksbb a szzad els tuds teolgus-reformtora, - Aki itt "lesz a helvt irnyzat" kvetje s itt alapt reformtus fiskolt s lesz a trsg els pspke is: Szegedi Kis Istvn. Igaz, itt veti fogsgba a trk, melybl kt v utn szabadul. Ma egy kis zskfal...500 f 70 reformtus.
Sajnos, hre is megkopott, hiszen ma mr nem a mlt ktelez. Akit nem Isten Lelke vezrel, elvgja gykereit s gymlcstelen letvel pldzza - Sinka Istvn szavai - "A szllnek dessgt sose zleli a kar..."
| |
Reformtus Gylekezet Klmncsa 7538 |
| |
|
Reformtus Egyhz
Dunntuli Reformtus Kntorkpz
| |
|
|
2.Theodor Beza (1519-1605) lete, munkssga, uthatsa |
Theodor Beza (1519-1605)
1. lete 2. Munkssga 3. Uthatsa (Megjegyzsek/Forrsok/Irodalom 773. o.)
1.lete
Theodor Beza, aki elssorban teolgus s lelksz volt, de exegta, igazgat, jogsz, humanista, nyelvtuds, drmaszerz, klt s gyes diplomata is, a burgundiai Vzelay-ben szletett 1519. jnius 24-n. Kilencves fiknt Orlansba ment Melchior Volmar humanista hzba, aki tvette tovbbi nevelst. Amikor Volmar 1535-ben elhagyta a bizonytalann vlt francia fldet s Bourges-bl, ahol Bezaval 1530. ta ltek Tbingenbe kltztt t, Beza apja kvnsgra visszatrt Orlansba, hogy ott jogi vgzettsget szerezzen. Szvben azonban egy a Jean Dampierre klt kr gylt fiatal humanistk krhez tartozott. Ott kezdte el rni azokat a verseit, melyeket ksbb Poemata cmen gyjttt ssze (Gardy 1-17). 1539-es doktorr avatsa utn Beza, aki nhny javadalom ltal anyagilag fggetlen volt, elnyerte apja engedlyt, hogy Prizsba mehessen, s ott egszen humanista tanulmnyoknak szentelhesse magt.
Beza prizsi lett nyugodtnak s gondtalannak rja le, azonban nem ksrtsmentesnek. Egyik Volmarhoz cmzett levelben (T.T. l, Biii) bevallja, hogy megnslt, “hogy ne vegyenek ert rajta szgyenteljes vgyak”, mindezt azonban titokban, mert el akarta kerlni a botrnyt, s pnzforrsait sem akarta elveszteni. Azonban nneplyesen megfogadta, hogy hzassgt majd “Isten templomban” az egsz vilg eltt szentesti. Ezutn sajt maga bevallja hossz habozst, mieltt kvette volna azokat a reformtori meggyzdseket, melyek Volmar hzban Volmar pldja, valamint Heinrich → Bullinger De origine eroris in Divorum ac simudachrorum cultu (Basel 1529) rtekezse rvn oltdtak bel. s valban egy slyos megbetegeds kellett ahhoz, hogy hatrozatlansgnak vget vessen. Miutn felgygyult, Beza felesgvel Claudine Denosse-szal Genfbe utazott, ahol 1548. oktber 23-n rkezett meg. Azonban Franciaorszg nem engedte olyan egyszeren elmenni. 1549. prilis 3-n a prizsi parlament szmzte, s javait konfisklta; mjus 31-n testt in effigie a Place Maubert-en elgettk. A szmzetsi dekrtumot csak 1564-ben oldottk fel.
Beza elszr nem Genfben, hanem Lausanne-ban lelt menedkre. Ott tz vig a grg nyelv professzora volt az akadmin, amelyet 1552-tl 1554-ig rektorknt szolglt. Ezenkvl francia meneklttrsainak a Rmai levlrl adott el, s szmos, klnbz stlus s tartalm rst szerzett, kztk humanista s polmikus rtekezseket valamint a npi nyelven rt Abraham sacrifiant szndarabot (Gardy 18-32; jabb kiads Genf 1967), amelynek a francia drma fejldsben van jelentsge . Az elsz a mvszet s a retorika valls szmra betlttt funkcijt taglalja, egy olyan tmt, amely t egsz letben foglalkoztatta. Ugyanabban az idben kezdett el Clment Marot zsoltrfordtsainak befejezsn, valamint sajt, kommentlt jtestmentum-fordtsn dolgozni . Br a berni szentus 1554-ben elrendelte, hogy a predestinci vitatott krdsrl hallgatni kell, Beza 1555-ben titokban nyomdba adta a Tabula praedestinationis-t (1556-ban angolra fordtottk), amellyel → Klvin oldalra llt. Beza s Klvin 1558-ban kzsen publikltk a De la prdestination contre Castellion-t, a rkvetkez vben pedig a Reponse de Calvin et de Beze aux calomnies-t (Gardy 55-58). Szintn 1558-ban rta Beza a Confession de la foy chrestienne-t (1559-ben nyomtattk ki Genfben ). A rvid m Beza teolgijnak a legjobb sszefoglalsa maradt. Az 1560-as latin kiads utn vltozatlanul hagyta, a Poematval s az Annotationes-szel ellenttben, amelyeket minden egyes j kiadsnl gondosan revidelt.
Az ugyanebbl az idszakbl szrmaz, Bullingerhez rt levelekben Beza kinyilvntja az aggodalmt Erzsbet hercegn (→ angliai I. Erzsbet) Tudor Mria alatti sorsa irnt, st, mg egy svjci-angol-francia szvetsget is javasol a csszr s a ppa ellen. Beza ahhoz, hogy a protestns fejedelmeket megnyerje az egyre jobban fenyegetett francia reformtusok vdelmre, megkezdte hossz diplomciai karrierjt. 1557-ben Guillaume Farellel Gppingenbe utazott, ahol a wrttembergi herceg teolgusainak, kztk Jakob Andreasnak kellett, hogy beszljenek s vlaszoljanak az rvacsorval kapcsolatos reformtus tantsrl. Az, hogy Krisztus jelenltvel kapcsolatban a szubsztancia szt hasznlta, felhbortotta Bullingert, aki csak akkor nyugodott meg, amikor Klvin s Beza levlben meggrte, hogy Beza a jvben vatosabban fogalmaz. Idkzben Beza polmikus tevkenysge egyre nvekv ellenrzsre lelt Bernben. Pierre Viret-vel egytt nemcsak a berni tantst kritizlta, hanem az egyhzi fegyelem laza kezelst is. 1558-ban Viret s msok a genfi modell alapjn j alkotmnyt javasoltak a lausanne-i egyhznak. Beza tancsval ellenttben beillesztettek egy klauzult a predestincis prdikcirl, amire Beza nemcsak elutastotta az alkotmnyt, hanem az alrit is megrtta. Beza felmondta a pozcijt s Genfbe kltztt.
Beza alig egy v alatt a vros lelksze s polgra lett, s az akadmia rektora, amelyet 1559-ben az szkfoglaljval nyitottak meg s amely hamarosan meg is telt. Beza Klvinnal felvltva tartotta a teolgia-kurzust, 3-3 eladst minden msodik hten. Amikor Joachim Westphal lnk tmadst indtott Klvin rvacsora-tantsa ellen, Beza a vdelmben hossz rssal vlaszolt, amely az els teolgiai rtekezse volt ebben a tmban, s amelyet azzal a bkt fordulattal zrt, hogy egy nmet-svjci kollokvium taln eloszlathatn a nzeteltrseket (Gardy 59f). Tilemann → Hehusen mg lesebb hangnemben vlaszolt, s Beza ezttal a KREOPHAGIA sive Cyclops-ban a legbszebb szatirikumot alkalmazta. A vg nlkli vithoz, amely gy beindult, a hozzszlsait tbb franciaorszgi utazsa kzepette fogalmazta meg, ahol is mg mindig proskripcis listn volt.
1560 s 1563 kztt Beza a franciaorszgi reformtus egyhz teolgusaknt tevkenykedett, s annak politikai vezeti tancsadjaknt a vallshbork kitrsekor (→ hugenottk). 1560-ban Navarrai s Condi Antalnl (?) tartzkodott Nracban, s ott hrom hnapon keresztl nyilvnosan prdiklhatott, amg Navarrai s Condi II. Ferenc az udvarba parancsolta. Beza rejtekutakon keresztl visszatrt Genfbe. Azonban hamarosan ismt francia fldre kellett lpnie, s 1561-ben a Medici Katalin ltal sszehvott Poissy-i kollokviumon (→ reformcis beszlgetsek) a reformlt egyhzak llspontjt kellett kpviselnie. Szabad oltalom alatt rkezett augusztus 22-n Prizsba. Mr a rkvetkez napokban Coligny s Cond eltt prdiklt, trgyalst folytatott Bourbon, Chatillon s Lorraine (Lotharingia?) bborosaival, s fogadta IX. Kroly s Katalin. A hivatalos vllsi beszlgets 1561. szeptember 9-n kezddtt. Beza beszdt, a francia reformlt egyhzak szellemnek s tantsnak manifesztumt sebesen lefordtottk s sok helyen utnnyomtk (Gardy 85-102). Mindenesetre amikor Beza kinyilatkoztatta, hogy az rvacsorban “Krisztus teste s vre a kenyrtl s a bortl olyan messze van, mint amilyen magasan az g emelkedik a fld fl”, hangos “Blasphemavit!” kzbekiablsokkal szaktottk meg. Katalin azonban mozdulatlanul lve maradt, a tumultus pedig ismt lecsillapodott, gy Beza be tudta fejezni az eladst. Utna bemutatta Katalinnak a Confession de foy des Eglises reformes de France-t, amelyet az 1559-es prizsi szinduson fogadtak el. A katolikus s reformtus teolgusok kztti kiegyezsre irnyul erfesztsek kudarcot vallottak, s hbor fenyegetett. Katalin 1562 februrjig Prizsban tartotta Bezt. A sajt akarata ellenre a franciaorszgi egyhzak Klvinhoz fordultak, hogy egy ideig mg hagyja az orszgban Bezt. Az 1562-es vassy-i vrfrdig ugyanis mg abban remnykedett, hogy Katalin megakadlyozhatja a hbort, egyttal valamennyi szabadsgot adhatna a reformtusoknak; ezrt trelemre intette a nyugtalan hugenottkat. Vassy azonban hbort jelentett. Amikor Coligny s Cond csapatokat toboroztak Orlans-ban, Beza volt a pnzgyminiszterk, a tancsadjuk s a pamfletrjuk. A kvetkez v mrciusban Cond fogsgba esett, s alrta az amboise-i bkt. Sem Coligny, sem Beza nem tudtk elfogadni a feltteleket, de legalbb nem llt semmi Beza genfi visszatrsnek az tjban.
Beza 1563. mjus 5-n ismt Genfbe rkezett. Lelkszi s akadmiai feledatai mellett irodalmi polmiba keveredett Castellival s Francois Baudouinnal (Gardy 102-104). A feladatai megktszerezdtek, amikor Klvin kompliklt betegsg miatt gynak esett. Mg Klvin letben megvlasztottk Bezt Klvin utdaknt a genfi lelkipsztorok modertornak, s ezt a tisztsget venknti jravlasztssal 1580-ig tlttte be. Amikor Klvin 1564. mjus 28-n meghalt, Beza volt az, aki lecsukta a szemt.
Szintn Beza rta az els Vita Calvini-t (Gardy 104-126). A genfi Registres tanstja, hogy a kvetkez 41 vben elents befolyst gyakorolt a vros polgri s egyhzi gyeire, nem autokratikus hatalomgyakorls, hanem blcs s mindenhol megbecslt tancsa rvn. Gyakran az akadmiban is Beza szava volt a dnt, gy pldul a jog (1560) s az orvostudomny (1567) professzornak kinevezsekor, mindenekeltt azonban teolgiai krdsekben.
Az 1566-os vben a pfalzi reformtus egyhzak feszlt helyzete az augsburgi birodalmi gylsen rte el a tetfokt (→ a reformci idszaknak birodalmi gylse), amelynek nemzetkzi visszhangja volt. Attl lehetett tartani, hogy II. Miksa csszr a lutheri teolgusok s fejedelmek nyomsra szmzi a “klvinistkat”. Beza s Bullinger rtak az angliai, skciai, lengyelorszgi, magyarorszgi, franciaorszgi s nmetalfldi reformtus vezetknek, s arra krtk ket, hogy egysgk s igazhitsgk bizonytsra fogadjk el Bullinger Confession-jt, amely aztn a Confessio Helvetica Posterior lett. Kzben Beza szoros kapcsolatot polt a franciaorszgi egyhzakkal. 1568-an egy j ediktumban betiltottk a reformtus istentiszteleteket, a francia menekltek pedig csapatostul znlttek Nmetorszgba s Svjcba. 1570-ben ismt bizonytalan bkre kerlt sor, a La Rochelle-i szindus pedig a kvetkez vben elljrjnak vlasztotta meg Bezt. Ennek alkalmval Beza, aki hossz vek ta levelezett Jeanne d’Alberet-vel a fiatal herceg nevelsrl, elszr tallkozott Navarrai Henrikkel, aki hamarosan frigyre akart lpni Valois Margittal.
Az 1572-es v az gretes kezdet utn a Szent Bertalan-jszaka vrfrdjvel tragikusan vgzdtt. Ismt ezrek menekltek Franciaorszgbl. Csak Nimes 20000 refugi-t akart Genfben elszllsolni. Azrt, hogy a menekltek ne fogyjanak ki minden tartalkbl, Beza megprblta a IX. Krollyal folytatott trgyalsokon elrni, hogy ismt visszatrhessenek haza, likvidlhassk vagyonukat s gy biztosthassk a meglhetsket a szmzetsben. Ezeknek a felkavar esemnyeknek az eredmnye volt a Du droit de magistrats cm rs, amely azonban politikai robbant ereje miatt nem jelenhetett meg Genfben, s csak 1574-ben adtk ki nvtelenl, fordtsban. Az a gondolat, hogy a kirlyok a hivatalukat eredetileg Istentl kaptk a np vlasztsa rvn, s hogy gy a np megdntheti a zsarnokot, nem volt j 1574-ben, azonban feledsbe merlt, s forradalminak szmtott. Beza ezltal eltvolodott, mgha nem is egyedl, a korabeli politikai elmlettl. A kvetkez kt s fl vtizedben a francia vezetk jra s jra krtk Beza tancst, a fiatal Condtl IV. Henrik utols, 1600-as, tiszteletteljes ltogatsig.
Beza 1570-ben s 1576-ban publiklta a Quaestiones et Responsiones I. s II. rszt. Ezek a Confessionnal egytt teolgijnak a legtisztbb megnyilatkozsa. 1577. utn a luthernus teolgusok s fejedelmek azirny trekvsei, hogy a reformtus lelkszeket a →konkordis formulra (?) ktelezzk, jabb konfliktusokat szltek. Beza irnytsa alatt Jean Francois Salvard sszelltotta a franciaorszgi, skciai, belgiumi, lengyelorszgi s svjci reformtus egyhzak hitvallsait a Harmonia Confessionum-ban, amelyet 1581-ben nyomtattak ki Genfben. Beza a teolgiai rtekezseit s leveleit is sszegyujttte s hrom ktetben kiadta 1570-ben, 1573-ban s 1582-ben. Az utols ktet tartalmaza t.k. az ugyanazon vbl szrmaz De praedestinationis doctrina cm rtekezst. Felgyelte a Histoire cclesiastique de gkises rformes au royaume de France (Genf, 1580: Gardy 222) kiadst is. A Montbliartd-rak val kollokviumban (Gardy 197-199) Beza s Jakob Andreae msodszor lltak szemben egymssal. A vita az rvacsora krdsvel kezddtt, azonban hamar vilgoss vlt, hogy annak a kzponti krdst, Krisztus jelenltnek formjt csak alapvet krisztolgiai klnbsgekkel sszefggsben lehet kifejteni. A Frigyes palotagrf meghvsban megjellt keretekkel ellenttben a predestincit szintn bevontk a vitba, miknt a keresztsget s az orgonk s kpek templomi hasznlatt. Csak az utols rsszel kapcsolatban jutottak egyezsgre, s a beszlgets a luthernusok s reformtusok kztti thidalhatatlan ellentttel vgzdtt.
1586 s 1593 kztt Beza ngy prdikcis sorozatot tartott, amelyeket sszegyujtttek s kiadtak (Gardy 193-210): a nekek nekrl (1586), a Prdiktor knyvrl (1587), a szenvedstrtnetrl (1592) s a feltmadsrl (1593). 1595-ben cskkentette az eladsokat, azonban csak ngy vvel ksbb hagyta abba teljesen. Mr 80 ves volt, s pnzgyileg jelentsen megszorulva. 1597-ben eladta a knyvtrt, kztk sok Klvin hagyatkbl szrmaz knyvet Zastrizell grfnak (ld. Corr. 1, Bevezets)). Az utols munkja lete legterjedelmesebb vllalkozsa volt: 1598-ban adta ki jtestmentum-fordtst jegyzetekkel 5., utols kiadsban. lete vgn egyre inkbb az gyhoz volt ktve, s 1605. oktber 13-n halt meg Genfben, bkessgben.
2. Munkssga
Beza negyven ven keresztl minden erejt a genfi egyhz s a Genfre pldakpknt tekint reformtus egyhzak megtartsnak s megerstsnek szentelte. A teolgija a vitbl ntt ki. A korai bibliakommentrjai polmikus problmkat tkrznek; lete ksbbi szakaszaiban azonban, mindenekeltt az jtestamentumi Annotationes legutols kiadsaiban a korai kiadsokban lv sok tendencizus megjegyzst helyesbtette. A prdikciiban a gylekezete lelki lete irnti aggodalom csapdik le. Csak a humanista mvei, grg grammatiki s a francia nyelvvel kapcsolatos kutatsai (Gardy 41-44. 136 o.-tl, 188. o.-tl) lltak a napi vitkon tl. Beza a gyakorlati letben mltn rvendett hrnvnek, mint egyhzi ember s diplomata.
Egy vtized ta azonban a Beza-kutats a teolgijra koncentrl. Az a szemllet immr a mlt, hogy Beza csupn Klvin tantst ismtelte meg. A munkjt jelenleg a XVII. szzadi klvinista ortodoxia ttrjeknt kritizljk. Ezrt Beza teolgijnak a most kvetkez bemutatsakor trgyalni kell a Klvinhoz val viszonyt is.
Beza kt rsban, amelyek egyfajta rendszert dolgoznak ki, a Confession de la foy chrestienne-ben s a Quaestiones et responsiones christianae-ben a hitvallsra tmaszkod felptst kvet: Isten, Szenthromsg, Krisztus, Egyhz, Skramentumok, vgs dolgok. Mindegyik munkja, a Confession-tl az 1593-as De controversiis in Coena Domini-ig (Gardy 211. old-tl) a Szentllek munkjt hangslyozza, aki a hit, a prdikci s a skramentumok ltal az Evanglium megrtshez, s gy a Krisztussal val kzssghez segt hozz. Br Beza az elejn kijelenti, hogy mindent Isten akarata irnyt, Isten egyttal ennek a dekrtumnak a vgrehajtsakor termszetes msodlagos okokat vesz ignybe. A Teremt egyrszt sajt maga, az rk Mostban dnti el, hogy mi is fog trtnni, azonban a mindenhat, blcs s igazsgos Isten az eleve elrendelsbe bevonja minden teremtmny termszetes cselekvsi mdjt (Conf.)),V; III,V; Q.R.678). gy Isten cselekvse alatt az rtelem s az akarat a Szentllek eszkzv lehetnek. Isten kegyelme nlkl a gondolkods s az akars eltkoznival; mert mg ha Isten az embert jnak is teremtette, mgiscsak ingatagon jnak alkotta. Ezrt az eredend bn, br szksgszer volt, mert eleve el volt rendelve, egyttal azonban szabad is volt, mert sajt cselekedet ltal, knyszer nlkl kvettk el (Q.R. 680. old-tl). Ugyanez rvnyes minden ezutni bnre. Hogy hogyan lehet egymssal sszeegyeztetni az Isten akaratbl meghatrozott szksgszersget s az akarat termszete ltal meghatrozott nll cselekvst, az csak a szksgessg s a knyszer kztti klnbsgbl rtheto. gy szksgszer volt, hogy Krisztus meghaljon rtnk, s mgis nknt vlasztotta a keresztet (Conf, III, XIV; Q.R. 665. old-tl).
Isten ahhoz, hogy a kivlasztottakat elszaktsa az eredend bn ltali romlsbl, Krisztust rendelte egyedli kzvettnek (Conf, III, XVII). Krisztusnak a kivlasztottak szmra val kzvettsnek ilyetn kiemelsvel Beza egyetrt Klvin Jn. 17,3-hoz rt kommentrjval (CR 75,377). Ksbb azonban, amikor az →ubikvitsrl (?) val wrttembergi tants a luthernusokkal val vitk kzppontjba kerlt, Beza enyhtette a klvinista teolgia szigoran funkcionlis irnyultsgt (→ Jzus Krisztus). Amg Klvin Krisztusban nem mst, mint kzvettt ltott, az emberi s isteni termszetbl ll egysges Szemlyt, addig Beza 1568-ban a szemlytelen emberi termszetnek az Ige szemlybe val bemenetrl beszlt (I.I.))),310). Ez a dogmatikai lps Beza azon alapvet meggyzdsbl addott, hogy a kt termszetet, br szemlyben egysltek, nem szabad egymssal elvegyteni, hogy a tulajdonsgai Krisztus szemlyhez tartoznak, azonban nem lehet ket egyik termszetrl a msikra tvinni, amint azt a luthernusok tantottk. Ezrt lehet azt mondani, hogy Isten meghalt, azt azonban nem, hogy az Istensg meghalt. Lehet mondani, hogy ez az ember Isten, azt azonban nem, hogy ez az embersg Istensg, vagy a vges emberi termszet vgtelen attribtumokat vehet fel, mint a mindenhatsg, a mindentudsg s a mindentt val jelenlt. Ezek az attribtumok azonban megilletik a Christus totus-t, az Istenembert. Mivel a kt termszet tulajdonsgai kztti klnbsgttelhez ragaszkodvn a luthernusok a nesztorianizmus (→Nestorius) vdjval illettk, Beza knyszertve rezte magt, hogy a kt termszet kztti klnbsget a kzpkori enhypostasia fogalmaival magyarzza(ld. Raitt, Person s Kikkel 211).
Beznl, miknt Klvinnl is, a Szentllek az ember szmra Krisztus Lelkeknt ismeretes, s ezt a kijelentst ppgy ktrtelmen hagyjk, amint az az jtestamentumban is van. Azonban nehogy modalizmussal vdoljk ket, mindketten gondosan gyeltek arra, hogy a Szentlelket Istenknt, a Szenthromsg harmadik Szemlyeknt jelljk meg. Beza alhzza a Szentlleknek, a menybemenetel utn kldtt szszlnak, mint olyan ernek a tevkenysgt, aki ltal Krisztus megigaztst s gygytst visz vgbe. Ezen a ponton a msodlagos okok is slyosak lesznek. A hrom szemly istensge a prima causa; Krisztus embersge secunda causa vagy elsdleges eszkz a kivlasztsban, a megtesteslsben s ksbb a skramentumokban (Ad acta Colloquii Montisbelgardensis Tubingae edita, T. Bezae Responsio, Genf 1587, 159. old-tl; Conf IV,IV).A hit a msodik secunda causa, amelyet Isten teremtett s a kivlaszottaknak adomnyozott, vagyis mindazoknak, akiket Isten rktl fogva az elesett emberi nembl val kivlsra kijellt s visszavonhatatlanul Krisztusnak tadott, akiben k megmeneklnek (Conf. IV, IV. XXI. XXX). A hit adomnya ltal a kivlasztott kpes lesz arra, hogy Isten Igjt hatkonyan hallgassa s a skramentumban fogadja. A megszenteldst meg kell klnbztetni a megigazulstl, de nem elvlasztani. A Szentllek a hvket az Ige s a Skramentumok ltal egyre inkbb egyesti Krisztussal. Megmutatja a hvknek a j mveket, s arra sztnzi a hvket, hogy ezeket cselekedjk, amennyiben az engedelmessg eme adomnyhoz a nagyobb mennyei boldogsg jutalmt kapcsolja a Krisztussal val benssges kzssg ltal (Q.R. 674. old-tl).
A prdikls a hitnek alrendelt eszkz, amelyet a Szentllek arra hasznl, hogy hitet hozzon ltre. Hitet gy kap az ember, hogy a flvel hallja az Evangliumot, gy, hogy egyttal a “szv flvel” hallani (Sermons sur l’histoire de la Rsurrection de Nostre Seigneur Jesus Christ, Genf, 1593, Elsz) s a sajt szemlyre alkalmazni lehessen. Hasonlkppen a Skramentumok a Szentllek eszkzei, aki a kivlasztottban megvalstja az gretet, amelynek a lthat jelei a skramentumok. gy az rvacsornl a Szentllek, aki a hit ltal a szv szjt arra kszti el, hogy az nmagt s minden jcselekedett a szellemi elfogyasztsra felknl Krisztust befogadja. Ez nem kvetkezik be az rtelem hasznlata nlkl, mivel a skramentumokban megjelentett analgikat csak a hittel teli intelligencia fogja fel. Az analgik a keresztsgben a moss s az jjszlets. Ami az rvacsoran szimbolizldik s hozzfrhetv vlik, az a keresztre fesztett s feltmadott Krisztus, aki nmagt a llek eledeleknt felknlja. Mivel azonban Krisztus Teste felment a mennybe, a Szentllek a Hit ltal felemeli a lelket a mennybe, ahol misztikus nszban Krisztushoz kapcsoldik s nmaga bevetse (?) utn Krisztus Testt s Vrt lvezi.
Beza, hogy Klvinnak a Krisztus rvacsorban val valdi jelenltrl szl tantsra tmaszkodjk, a szubsztancia fogalmt egy msik arisztotelszi kategrival helyettesti, mgpedig a kapcsolattal, amely jobban illeszkedik a metonmirl, vagyis a fizikai jelnek a spiritulis valsg megrtshez val eszkzknt val alkalmazsrl szl reformtus rvacsora-tantshoz. (Q.r. pars altera 335: 49;< Raitt, Eucharistic Theology 62). A keresztsg ltal az ember felvtetik s hit kzssgbe s bebocstst nyer az r asztalhoz. Mindkt skramentum a Krisztussal val szorosabb egyeslst serkenti, gy az ember “csont a csontjbl s hs a hsbl” (Q.r. pars altera 336:59). A vz, a kenyr s a bor elemei szubsztancilisan ugyanazok maradnak, azonban liturgikus hasznlatuk ltal Krisztus jelenltnek skramentumaiv alakulnak t. Termszetktl fogva a testi letet tplljk, az analgia s a Szentllek ereje ltal pedig a szellemi letet. Eszkzk lesznek, amelyek ltal Krisztus nmagt valsgosan fleknlja s a hitben valsgosan be lehet fogadni.
Klvin s Beza keresztsgrl val tantsa az rvacsorrl val felfogsuknak felel meg. Azonban ez a dogmatikus konzisztencia ellenttbe hozza ket az eddigi hagyomnnyal. Mivel a →kivlaszts tkletesen szabad adomny, semmilyen ceremnival nem lehet elidzni. A keresztsg gy csak azt bizonythatja a gylekezetnek, hogy a gyermek “valsznleg” ki van vlasztva . Csak a ksbbi letben ismerhet fel, hogy az jjszlets s az Isten gyermekeknt val adopci megtrtnt-e, amikor az Ige befogadtatik s a hit adomnya rtelmet ajndkoz, gy az ember az megvlt erejt sajt magra alkalmazni tudja. Ebbl az okbl Klvin s Beza tagadjk a gyermekkeresztsg abszolt szksgessgt. A bbk ltali szksgkeresztsget a hivatalos lelkszsgnek fenntartott hivatal ocsmny s blaszfmikus bitorlsaknt elvetik (CR 39,625; Q.R. pars altera 347: 140. old-tl). A kivlasztottsgrl val tants, gy tnik, ezek alapjn a skramentumokat adiaphornak rtkeli le. Azonban ez nem ll fenn, mivel az a dekrtum Beza szerint ppenhogy azt impliklja, hogy az msodlagos okok ltal valsul meg. Ezrt a szoksos Istennek tetsz let megkveteli az Egyhzba val betagozdst a keresztsg ltal, a prdiklt Ige hallgatst s annak eredmnyeknt a hit adomnyhoz val felnvst, az rvacsora vtelt s a parancsok szerint val cselekvst. Ezen eszkzk ltal egyre inkbb meghal a rgi ember, mg az j ember egyre inkbb Krisztusban, a megszenteldsben l.
A sztvls nlkli megklnbztets elve adja Klvin s Beza teolgijnak egysgt. Ez ll a communicatio idiomatumrl a luthernusokkal folytatott vita elterben, s nagy nyeresggel felvettk a skramentumokrl val tantsba (pl. Krisztus adomnyai s jcselekedetei megklnbztethetek, de sztvlaszthatatlanok, ezrt hatkonyak az testamentumi skramentumok). Ez alapelv a predestincira vonatkozlag is. Amint a nap s a sugarai sztvlaszthatatlanok, de megklnbztetendk, gy a kivlaszts s annak vgrehajtsnak dekrtuma is. Isten gy dnt, hogy minden rasszbl s nemzetbl egyesek megmenekljenek - ebben az rtelemben rtik Klvin s Beza Isten egyetemes megmentsi akaratt (Q.R. 684). Ennek a dekrtumnak a vgrehajtsa annak bizonyos frfiakra s nkre val trtnelmi alkalmazsval trtnik. A kivlasztottak kzl az els Krisztus embersge, s csak a vele val egyeslsben valsul meg a dekrtum. Az Istenemberben minden kivlasztott sszegyjttetik s az Atynak bemutattatik. A dnts rk; a megvalstsa a mi rzkelsnk a megvalstsrl a trtnelemben. (?) Az elvettets megrtshez is szksg van a dekrtum s annak vgrehajtsa kztti klnbsgttelre. Az aktulis kivetettsg a kivetett ntevkeny gonosz szndkbl fakad. Ezrt szksges volt, hogy Piltus kiszolgltassa Krisztust a hhroknak, azonban sajt vlasztsa s szndka szerint cselekedett. Ebbl a gonoszsgbl aztn Isten a megvlts jsgt alkotta Krisztus szenvedsben, hallban s feltmadsban (De praedestinationis doctrina 406. 348-440; Q.R. 678. old-tl).
Az →Egyhz az az t, amelyen az Ige s a Skramentumok eljutnak a hvkhz. A hvk csoportjbl azok kapnak meghvst, akik a ngy hivatal kzl egyben vagy tbben kell, hogy szolgljk az Egyhzat: diaknusokknt, akik a szegnyek polsrt felelsek, presbiterekknt, akik a lelkszekkel egytt az egyhz vezetst gyakoroljk s az egyhzi fegyelem felett rkdnek, lelkipsztorokknt, akik prdiklnak s a skramentumokat kezelik, s tantkknt, akik az Igt magyarzzk s fiatal frfiakat kpeznek a lelkipsztori hivatalra. Beza tartott a flrendelt pspktl, mivel az Krisztust, mint Egyhznak egyedli fejt elzheti. Azt kvnta, hogy a compagnie des pasteurs modertort vlasszk meg hivatalba, elszr vente, majd 1580-tl htrl htre. Azonban mivel az rs nem tiltotta meg az episzkoptust, ott, ahol az Egyhz bkje miatt szksg volt r, emberi intzmnyknt megengedhet volt - pldul Angliban.
Beznak a bibliatudomny tern vgzett teljestmnybl mindenekeltt jtestamentumnak t kiadst valamint az 1588-as Genfi Biblia (bibliafordtsok) elksztsben val segtsgt kell megemlteni, amelyhez az elszt is irnytotta (Geisendorf 68-74; Registres V, 337-351). A grg szveg elksztsekor Beza szmos grg kziratot rtkelt ki, amelyek kzl kettt a vallshbork sorn fedezett jra fel: a grg-latin Codex Bezae Cantabrigiensis-t (1581-ben elkldte Lord Burleigh-nek), s a Codex Claramontanus-t, tovbb a Peschittt s egy arab vltozatot. Valsznleg a Biblia King James-vltozatt is az munki befolysoltk . A grg szveg ltala ksztett latin fordtst is gyakran utnnyomtk, legutoljra 1954-ben Belfastban.
Beznak a keresztyn mindennapi let irnti rdekldse vilgosan lthat a Correspondance-bl s a Registres-bl. Hzassgi problmk, hzassgtrsi esetek, nem mlt viselkeds vasrnap, ruhzkods, stb. - mindez komoly rdekldsre lelt nla. Gyakran voltak nzeteltrsek a Tancs s a Lelkszsg kztt a bri tletek krdsben, mindenekeltt az olyan genfi polgrokra szabott megfelel bntetsrl, akik egyhzi s vilgi trvnyeket hgtak t (a Registres IV szmos bejegyzse utal erre a feszltsgre). Beza nemcsak genfi napi problmkkal foglalatoskodott. A Bullingernek s ksbb Rudolf Gwalthernek Zrichbe rt levelei egy nemzetkzi jsghoz hasonlatosak, amelyet a reformtusok szemszgbl rtak. Ezek a jelentsek Beza lengyelorszgi, magyarorszgi, hollandiai, skciai, angliai, nmetorszgi s franciaorszgi kiterjedt levelezsn alapulnak.
3. Uthatsa
Az jabb tudomny nem egysges Beza letnek s mvnek hatst illeten. Itt kt, egymssal rokon pontrl van sz: a predestincis tantsrl s annak a teolgija fejldsre gyakorolt hatsrl s az ortodox skolasztika kialakulshoz val hozzjrulsrl. Az RE-ben (2,677-686) Heppe s Choisy a teolgus Beznak csak rvid bekezdst szenteltek. Ebben arra a megllaptsra szortkoztak, hogy Beza, mint Klvin “alter eg”-ja a teolgijt szintn a predestincis tantsbl ptette fel, s ennek megerstsre a Tabula praedestinationis-t hoztk fel. Minl inkbb rirnyult a figyelem Klvin gondolkodsnak bibliai s humanista krisztolgiai erejre, annl inkbb szembetltt Klvin s a XVII. sz. ortodoxija kztti klnbsg krdse. Beza azoknak a cltblja lett, akik a bnst kerestk. Ennek az llspontnak az altmasztsra slyos rveket hoz fel E. Bizer, aki rmutat Beza azon igyekezetre, hogy Klvin tantst rtelmi eszkzkkel “bizonytsa”, s krisztolgijnak a predestincis tantstl val fggsre. Fejtegetseit a racionalizmusnak a teolgia trtnetben val jelentsgrl folytatott vita kontextusba helyezte, amelyet E. A. G. Tholuck kezdett, s E. Troeltsch, P. Aryard, Paul Wernle s K. Barth folytatott. Mg mindezek a szerzk a racionalizmus kezdett a felvilgosodsban lttk, H. E. Weber a gykereit mr a XVI. szzadban ltta. Bizer Weberhez csatlakozik, azzal a tzissel, hogy Beza, Ursinus, Lambert Daneau s Zanchi vezettk be a XVIII. sz. teljesen kifejlett racionalizmushoz vezet tmenetet. Ennek a keretben a tantvnya, W. Kickel a Beza teolgijban, filozfijban s politikjban lv, rtelem s kinyilatkoztats kztti kapcsolatot vette alapos vizsglat al (a Beza teolgijrl szl els monogrfia). Kickel szerint, aki az ltalnos vlemnyt meghatrozza, Beza teolgiai rsai, a Klvinhoz val szoros kzelsge miatt semmi jat nem nyjtanak, ezrt voltak az ok egszen a XX. sz. 60-as veiig elhanyagolva. Knyvnek az a lnyege, Beza, azltal, hogy bevezette Arisztotelszt a genfi teolgiba, a kzbls lncszemet alkotja Klvin s a XVII. sz. reformtus ortodoxija kztt. Ezt a kijelentst 1970-ben O. Fatio megtmadta egy recenziban (), szintgy Raitt, T. Maruyama s legalbbis ktsgbe vonta J. S. Bray. Fationak azltal emelte a legslyosabb kifogst, hogy rmutatott Arisztotelsznek a XVI. sz. sorn a protestns egyetemeken val tovbbalkalmazsra, amelynek Kickel tl kevs jelentsget tulajdontott. Raitt (Eucharistic Theology) kzeledett a Beza rvacsora-tantsnak vizsglatval kzeltett a problmhoz, s arra a kvetkeztetsre jutott, hogy br Beza Klvinnl nagyobb mrtkben hasznlt defincikat s klnbsgtteleket, mgis messze van egy Johannes Wolleb vagy Francois Turrettini skolasztikus formjtl. Maruyama utnajrt Beznak a reformtus egyhz megreformlsra irnyul erfesztseinek, amelyet Klvin szellemben akart megtartani; ezt a clt szolglta az “igaz tants”-hoz val ragaszkodsa. Bray Bizer, Kickel s J. Dnatine szemre veti, hogy “tlhangslyoztk Beza teolgijban a skolasztikus elemet s annak a biblikus elemeit albecsltk” (Doctrine 142). A legjabb idben szksgt rzik annak, hogy tisztzzk, mit jelent a XVI. szzadi skolasztika. gy B. G. Armstrong a logika s a szillogizmusok asznlatt a skolasztika jellemzi kz sorolja (32), mg Klvin s Beza szmra a logika egyszeren az rtelem munkamdszernek az elemzse volt. A logika ennek kvetkeztben a szmukra gondolkodsi eszkznek szmtott, amely a filozfusoknak s a teolgusoknak egyarnt a rendelkezsre ll (Raitt, Person of the Mediator) - olyan felfogs, amelyet a XVI. szzadban sokan osztottak. A mai kutats, hogy jobban eljusson a reformtus teolgia fejldsnek megrtsre, Beza kortrsaihoz fordul, mindenekeltt Petrus Martyrhoz, Zanchihoz s Daneauhoz.
Beza egyrtelm sikert abban lehet ltni, hogy a francia nyelv reformtus egyhzak az sokves irnytsnak ksznheten hek maradtak a Klvin ltal mutatott irnyhoz, pl. La Rochelle Confession-jban (1572). Beza Bullingerrel egytt megalaptotta a reformtus gylekezetek nemzetkzi unijt, amely a Confessio Helvetica posteriorban tallta meg a kifejezdst. Az 1581-es Harmonia confessionum nemcsak a nemzeti egyhzak lnyegi egysgt hzza al, hanem a nagyobb reformtus kzssg jellemzjre is rmutat: az egysgen belli soksznsg irnti tolerancira.
Vgl a teolgus Bezra irnyul modern kutatsok sztnzsl hatnak, hogy kitltsk a reformci nagy tantinak s a XVII. szzadi ortodox skolasztika kztti idszak tbbi hinyossgait.
(Nmetbl fordtottk: Keresztlnyom s frje, Wgnern Sznt Nmi s Wgner Pter tolmcs, nyelvsz stb)
| |
|
|
|
| |
Somogyi Reformtus Egyhzmegye |
Csurgi Csokonai Vitz Mihly Reformtus ltalnos Iskola, Gimnzium Kollgium s Knyvtr
http://www.csvmrg.hu
Jvendls az els oskolrl a Somogyban
Ht, mzsknak szentelt
Kies tartomny!
ly szmkivetve volt
Nlad minden tudomny?
Ht csak sertst nevelt-
Itt a makk s haraszt?
Ht csak kansznak termett
A somogysgi paraszt?
Istenem!
Senki sem
Vette szbe,
Hogy e rszbe
rva mg Somogy!
Hny j sz lett vadd,
Hogy nem mveltk?
Hny polgr bnyikk?
Hogy jba nem neveltk!
Dudva lenne a dudvk
Kzt az anansz:
Kansz marad akinek
A nevelje kansz.
Ht mr, hogy
A Somogy
- ily tudatlan,
Formlatlan,
Ki a hiba?
Debrecen s Patak
Messze estenek
Ide, hol a mzsk
Nem is esmrtettenek.
Ami kevs pnz bejtt,
Kt-hrom pra,
Nagyobb dologra ment el
Borra avagy disznra.
A szegny
Prlegny
Vagy bodnrnak,
Vagy betyrnak,
Vagy zsivnynak llt.
h, szomor sorsa
Egy szp megynek!
Hol a magyar lelkek
Megvetve hevernek.
h, nem fj- a szve
Minden magyarnak,
Hogy a magyar fiakkal
Gondolni nem akarnak?
De tn j
Oly id,
Melyben nknk
A vidknk
j Hlikon lesz. -
Csokonai Vitz Mihly
sszes kltemnyei
| |
ZSOLTROK, DCSRETEK, HALLELUJK |
| |
Ptor Imre fordtsa: Klvin tanulmny |
| |
|
Darny Angster Orgona 1903
| |
2018 - 61 ves lenne!
Honlapokon
Midn a roncsolt anyagon
Diadalmas lelked megllt;
S megnzve btran a hallt
Hittel, remnnyel gazdagon
Indult nem fldi takon,
Egy volt kzs, szent viga- szunk
A LLEK L: tallkozunk! Arany Jnos |
DESANYJA
zv Jakab Istvnn Cserveni Ibolya
12 vi zvegysg
38 vi gyszols utn,
2017 mjus 3.-n Hazatrt Teremtjhez.
Megsznt sirsaitl, gysztl
s fjdalmtl.
lt 84 vet.
Nyugodjk bkben
Termszetes, hogy e mappa, a fnykpekkel egytt a honlapokon marad, mindvgig!
|
| |
|
Istvndi orgona 1872
| |
|
|