Somogy megye dli rszn az szptei s a Rigci erdk, a Duna-Drva Nemzeti Park, s a mltn hres Barcsi sborks krnykn tallhatk a gylekezeteink. A mlt fnyes, dicssges, megkap, szinte hihetetlen. s a jelen - Isten kegyelmbl mg lteznk.
| |
DARNY
Az 1832. vben ptett "falusi-katedrlis" bellrl szp s jnak mondhat llapotban van. Angster orgonja ismt szl. Kivlrl siralmas kpet lthatnak az tutazk s a gylekezet tagjai. Itt is igaz, hogy csak a npe kltztt el, tkzben elhagyta templomt s nha a hitt is.
A gylekezet - 95 f felntt - Isten Igjbl szeretne lni. Magyarsgukat, a fal s a gylekezet gy is rzi, hogy Erdlyi testvrgylekezettel s testvrfalval tartjk a kapcsolatot.
A jelen nehz regnek s fiatalnak egyarnt. Az egyik mr nem tud dolgozni, a msik nemhogy munkt, mg munkahelyet se tall.
| |
Reformtus Gylekezet Darny 7988 |
| |
Presbiteri Konferencia 2011.04.16 Darny |
| |
Reformtus Gylekezet Homokszentgyrgy 7537 |
| |
HOMOKSZENTGYRGY
Esperesi szkhely is volt kztt, Barakonyi Kristof II. esperes-lelksz. Gylekezet llekszma ekkor 900 f. - Ksbb magyar Honvdsg teleplt a faluba. Ma a laktanya is, a rabl s mindent pusztt id markba kerlt! Ma a Gylekezet a maradk 16 keresztynbl ll. Hsgesek. Konfirmcii fogadalmukat tbb vtized utn is megtartjk.
A gylekezet templompt lelksze id BEGEDEY PTER 1782 - 1834-ig 52 ven t szolglt. Fia, - a tzvsz utn a parkit s iskolt ptette ujj - BEGEDY PTER 1835 -1882-ig 48 ven t volt lelkipsztora a gylekezetnek. Az fia volt Begedy Istvn Istvndi esperes-lelksze volt 1863-1919.
| |
Reformtus Gylekezet Istvndi 7987 |
| |
ISTVNDI:
A 16. szzadban kt temploma is volt, az egyik kttorny ... Szigetvr eleste (1566) utn a trkk - mint sok ms templomot Somogyban – lebontatjk, a msikat kivlthatja brok Gyrgy 100 tallrrt. Fal megmaradt, mg fejldtt is. Trtnelem viharai nem kerltk el. De npe maradt.
Mikor elvettk tle "a fldet;" mindent elhagyott. Falut, hzat, fldet, rokont, otthont, egyhzt, temett - templomot. Van amelyik romokban van, van amelyiket maga tett romm. Amit nem tett meg a harcok, a puszttsok, a vgveszly idejn, azt megtettk, amikor lba all s kihztk a talajt.
j npe is van a falnak, rgen a cignysoron laktak vagy a fal krnykn - ma romknak, is nevezik, k Besok akik a cigny (frfi) nevet hasznljk. Falu lakosainak 2/3 rszt k alkotjk. 1930 krl 90 roma lt, itt ma kb. 470 f.
| |
KLMNCSA.
vszzadokon t hres mezvros volt. Kereskedi Debrecentl Bajororszgig jrtak. gy lett kiemelked szerepe a XV.- XVI. szzadban. Mtys kirly prpostja Klmncsehy Domonkos a nagy tuds s megbzhat diplomata, majd a reformci korban a XVI. szzadi Debrecen els reformtora is itt szletett: Klmncsehi Snta Mrton. Ksbb a szzad els tuds teolgus-reformtora, - Aki itt "lesz a helvt irnyzat" kvetje s itt alapt reformtus fiskolt s lesz a trsg els pspke is: Szegedi Kis Istvn. Igaz, itt veti fogsgba a trk, melybl kt v utn szabadul. Ma egy kis zskfal...500 f 70 reformtus.
Sajnos, hre is megkopott, hiszen ma mr nem a mlt ktelez. Akit nem Isten Lelke vezrel, elvgja gykereit s gymlcstelen letvel pldzza - Sinka Istvn szavai - "A szllnek dessgt sose zleli a kar..."
| |
Reformtus Gylekezet Klmncsa 7538 |
| |
|
Reformtus Egyhz

Dunntuli Reformtus Kntorkpz

| |
|
|
1. Klvin Elsz a genfi zsoltrokhoz |
KLVIN JNOS:
Elsz a Genfi Zsoltrokhoz.
A KERESZTYNEKNEK, MINDAZOKNAK, AKIK SZERETIK AZ ISTEN IGJT, KSZNTST KLDI.
Nagyon kvnatos s flttbb szksges dolog a keresztyn vilgban, hogy minden egyes hv - ott, ahol lakik - lland kzssgben ljen az Anyaszentegyhzzal: teht jrjon el egyarnt a vasrnapi meg a htkznapi sszejvetelekre, amelyeknek fladatuk az Isten tisztelete s szolglata. mde ennek kvetkeztben hasznos s clszer, hogy minden hv tudja s rtse azt, ami a templomban szval s cselekedettel vgbemegy, mert csak gy nyerhet belle lelki plst s gymlcsz tapasztalatot. Hiszen a mi Urunk, amikor megllaptotta, milyen rendet kell megtartanunk, midn az nevben sszegylekeznk, nem azrt cselekedte ezt, hogy pusztn szrakoztassa az embereket bizonyos ltni- s nznivalkkal. azt akarta, hogy az istentiszteletbl lelki haszna legyen az egsz npnek. Pl apostol is errl tesz bizonysgot, amikor azt rendeli, hogy mindaz, ami a keresztyn gylekezetben trtnik, legyen mindeneknek kzs plsre. Mr pedig a szolga nem rendeln ezt, ha az Urnak nem ez lett volna a szndka.
Ez azonban csakis akkor lehetsges, hogyha megfelel tantst nyerve, mindazt meg tudjuk rteni, amit az r a mi lelki okulsunkra rendelt. Mert amit ltalban rlunk hresztelnek, hogy hitbuzgalmunk imkban s szertart-sokban merl ki, anlkl, hogy abbl valamit is rtennk, az gnyolds csupn. Nem halott dolog az, se nem llati cselekvs, s nem is egyszeren Isten irnti rzelmek megnyilvnulsa, hanem l cselekedet, mely egyenesen a Szentllektl val, kzvetlenl a szvre hat, s megvilgostja az elmt. Ha lehetsges volna az, hogy okuljunk azon dolgokbl, melyeket ltunk, de rtelmkkel nem vagyunk tisztban, Szent Pl nem tiltotta volna oly erllyel az idegen nyelvek hasznlatt, s nem rvelt volna ekpp: Csak ott van okuls, ahol van tants. Amennyiben kell mdon kvnjuk megtartani a mi Urunk szent rendelseit, melyeket az Anyaszentegyhz kebeln gyakorolunk, a legfontosabb tudnunk azt, hogy azokban mi foglaltatik, hogy mit jelentenek, s min clra trekszenek, miltal a gyakorlat hasznos s dvzt, kvetkezskpp a rendelsek szerint val lesz.
Alapjban vve a mi vallsos sszejveteleinken hrom ilyen dolog megtartst rendelte Urunk, s ez a hrom: az igjnek hirdetse, a nylvnos s nneplyes imdsg, meg az skramentomainak kiszolgltatsa.
Ezttal nem szlok az igehirdetsrl, mivel az nem trgya e knyvnek. Ami a msik kt dolgot illeti, afell egyenesen a Szentllek parancsolatra tmaszkod-hatunk: az imdsgok csakis a np ltal ismert s hasznlt nyelven mondhatk, s ahogy az Apostol mondja, a gylekezet nem mondhat ment az imra, mely idegen nyelven hangzott el. Minekutna pedig azt mindenki nevben mondjuk, mindenki rsztvevje az imdsgnak. Ennek megfelelen nagy mltnytalansg- nak mondhatjuk azt, hogy templomainkba a latin nyelvet vezettk be, holott azt jobbra nem rtik az emberek. s nincs oly okoskods vagy gyeskeds, amely meg- bocsthatv tenn eme cselekedetet, hisz az minden bizonnyal Istentl elrugaszkodott s Nki nem tetsz. Nem gondolhatja senki, hogy tetsz lehet Isten szne eltt brmi is, ami az akarata ellen val. Nem is tudnnk t jobban megbotrnkoztatni, mint vle szem- beszeglsnkkel, s azzal, hogy eme lzadsbl dicssget szvnk magunknak, mintha az olyan szentsges s dicsretre mlt dolog volna. Ami a skramentomokat illeti, ha termszetket tekintjk, rjvnk, hogy emberhez mltatlan dolog az a md, ahogy kiszolgltatsukat vgzik, hogy a gylekezet csak ltvnyban kveti azt, s a bennefoglalt misztriu- mokat fel nem foghatja. Mert ha ezek lthat szavak (ahogy Szent goston fogalmaz), nem szabad csupn a klcsn ltvnyossgval megelgdnnk, hisz az csak akkor szolglja szellemi plsnket, ha a tantsokat is halljuk mellette. s amikor a mi Urunk megalkotta azokat, tisztn szlt errl, mondvn ez a tansg ama Szvetsgrl, melyet velnk megkttt, s amit hallval megpecstelt. Hogy eme tantsok elhangozzanak teht, tudnunk, s rtennk kell a benne foglaltakat, msklnben Urunk hiba nyitotta szkra szjt, ha nincs fl mely meghallan azokat. Habr e tmban vitzni ma mr valsgos mestersgg ntte ki magt, mire dnts szletik a dologrl, mr mindenki szmra alapigazsgg vlik ama meggyzds, hogy csupn szemfnyveszts s vsri mulatsg a np oly jelekkel val szrakoztatsa, melybl mit sem fog fel. Brki lthatja, mint szentsgtelentik meg Jzus Krisztus skramentomait, mikor gy szolgl-tatjk ki azokat, hogy a gylekezet rtetlenl hallgatja az elhangz szavakat. s lthatjuk a babonasgokat, melyek ebbl fakadnak. Hisz mr affle kzvlekeds, hogy a keresztel vz, vagy az rvacsora bornak s kenyernek megszentelse amolyan rolvassszer babonasg. Nem csoda ez, ha az egyszer ember annyit lt, hogy rzketlen dolgok szentsgess vlnak azon szavak ltal, melyekbl nem rt semmit. Holott az igazi megszentelst a sajt szavainkkal kell vgezni, hogy amikor az elhangzik s meghalljk, megrtsk azt, ami, ahogy Szent goston mondja, Jzus Krisztus szavaiban kimondatlanul benne foglaltatik. Hiszen nem mondja azt, hogy a kenyr az teste, de szavait a hvekhez intzve gy sz!: vegytek s egytek. Teht ha megfelelen akarjuk kiszolgltatni a skramen-tomokat, hozz kell adni a tantst is, hogy azok jelentst megrthessk. Jl tudom, hogy mindez furcsn hangzik azok szmra, akik nincsenek eh-hez hozzszokva, hisz gy van ez minden j dologgal. De, ha Jzus Krisztus tantvnyainak tartjuk magunkat, gy val, hogy tantst elbbrevalnak tartsuk, mint szoksainkat. s nem szabad, hogy jnak hasson az, ami kimondatott a kezdet kezdetn.
Hogyha mindez mg nem rthet egyesek szmra, imdkozzunk Istenhez, hogy vilgostsa meg a tudat- lanok elmjt, s rtesse meg velk, hogy mennyivel blcsebb a fld sszes embernl, s hogy tanuljon meg mindenki tovbb ltni a sajt orrnl, s fllemelkedni elvakult vezetinek megveszekedett s bolond blcseletein. Ugyanakkor Anyaszentegyhzunk hasznra jnak lttuk egy kis knyvbe egybefoglalni az imdsgok s a skramentomok szvegeit, hogy mindenki knnyszerrel megtallhassa, hogy mit kell mondania s cselekednie a keresztyn gylekezetben. Habr e knyv nemcsak azoknak lesz j szolglatra, akik a mi egyhzunknak tagjai, hanem azoknak is, akik tudni szeretnk, hogy milyen szablyokat kell betartani, amikor sszegylekeznek Jzus Krisztus nevben.
Nos ht sszegyjtttk a skramentomok kiszolglta- tsnak s a hzassg megldsnak sommzatt, hasonlkppen az imdsgokat s dicsreteket, melyeket hasznlunk, ezekrl a skramentomok utn lesz sz.
Ami a nyilvnos imdsgot illeti, ez ktfle lehet. Vannak olyan imdsgok, amelyeket csak egyszer lszval mondunk, msokat meg nekelnk. Ez pedig nem valami jabbkori tallmny, hanem, amint a trtnelem bizonytja, megvolt mr az egyhz trtnet- nek legkezdettl fogva. Hiszen mr maga Pl apostol sem pusztn az egyszer lszval val imdkozsra buzdt, hanem az neklsre is. s azt csakugyan, tapasztalatbl tudjuk, mekkora ereje s hatalma van az neknek arra, hogy az emberi szveket Istennek mg forrbban, mg szenvedlyesebben buzg segtsgl hvsra s dicsretre indtsa s gerjessze fl. Arra magtl rtden nagyon is gyelni kell, hogy az nekls ne legyen affle knnyedn csapong, hanem legyen benne sly s fensg, amint goston egyhz- atya mondja. Vagyis teht nagy klnb-sgnek kell lennie az asztali s hzi muzsika meg a zsoltr kztt: amarra vigadnak az emberek, emezt pedig a szent gylekezetben neklik, Istennek s az angyalainak szne eltt.
Helyes tlettel, remljk, mindenki szentnek s tisztnak fogja tallni az neklsnek azt a formjt, amelyet ebben a knyvben bemutatunk. Hiszen az egyszeren a lelki plsnek arra a cljra van alkal-mazva, amelyrl mr szlottunk. Igaz, hogy az nekls llekpt munkja nem szorthat pusztn csak a templom falai kz. Odahaza is, meg mg knn a mezn is sztn s eszkz lehet szmunkra az nek, hogy dicsrjk Istent, szvnket Hozzemeljk s az erejrl, jsgrl, blcsessgrl s igazsgos voltrl elmlkedve, megvigasztaldjunk. Hogy pedig erre mekkora szksgnk van, azt jformn ki sem lehet beszlni.
Elszr is nem ok nlkl buzdt minket oly odaadan a Szentllek a Szentrs ltal, hogy rvendezznk Isten- ben s hogy minden egyb rmnknek is ez az rm legyen a valdi clja. Tudja ugyanis a Szent-llek, mekkora bennnk a hajlandsg a hibaval rven-dezsre. Termszetnk folyvst arra vonz s csalogat bennnket, hogy minden bolond s bns vigassgnak megkeressk a mdjt. A mi Urunk viszont minden-kppen el akar bennnket vonni a test s a vilg csbtsaitl s ezrt minden lehetsges utat mdot megad neknk arra, hogy mi abba a valdi lelki rvendezsbe foglaljuk magunkat, amelyet mineknk annyira ajnl. Mrpedig sok dolog van, ami alkalmas feldteni s gynyrkdtetni az embert, de a zene ezek kztt vagy a legels, vagy legalbb az egyik legfbb: nem is gondolhatunk egyebet, mint hogy egyenesen erre a clra ajndkozta az Isten. Azonban ppen ezrt annl gondosabban kell gyelnnk arra, hogy valamikppen vissza ne ljnk vele: be ne szennyezzk csfosan s azt, amit neknk javunkra s dvssgnkre adott Isten, krhozatunkra ne fordtsuk.
Ha semmi egyb okunk nem volna is r, maga ez az egy elg, hogy arra intsen: ljnk fegyelmezetten a zenvel, vegyk teljes tisztessgben hasznt, ne legyen az szmunkra alkalomm a fkevesztett erklcsi bomlsra, a tobzd gynyrsgekben val elpuhuls- ra ne legyen se parznlkodsnak, se semmifle ms szemrmetlensgnek az eszkzv. mde mg egyebet is meg kell gondolnunk itt. Nemigen van ms valami a vilgon, ammiknt Platn, a grg blcs is helyesen megllaptotta mr - jobban tudn erre-arra forgatni s hajltani az emberi erklcsket, mint a zene. Csakugyan, tapasztalatbl tudjuk, hogy a zennek valami titkos s szinte hihetetlen ereje van a szveket megmozdtani, vagy gy, vagy amgy.
gy ht csak annl szorgalmatosabban kell fegyelmez- nnk a zenvel lsnket avgbl, hogy hasz-nljon a lelknknek s semmikppen ne legyen veszedelmre. Ez az oka, hogy az egyhz rgi nagy tanti gyakorta panaszkodnak a korukbeli npre, hogy az annyira kedveli az alval, szemrmetlen dalokat, pedig azok - mondjk nagyigazn - nem egyebek, mint az emberisg megrontsra val hallos, stni mreg.
Amikor a zenrl beszlek, mindig kt dolgot rtek: az egyik a szveg, amely a trgy s a tartalom, a msik pedig az nek, vagyis a dallam. Igaz, hogy - amint Pl apostol mondja - mr a puszta gonosz sz is megrontja a j erklcsket. De amikor a szval egytt jr a dallam is, akkor az a sz sokkal hatalmasabb ervel be tud frdni az emberi szv kzepbe: mint ahogy a bort tlcsrrel tltik a hordba, gy a mrget s a romlst a dallam csepegteti be szvnek a legmlyre.
Mitvk legynk ht? Gondoskodjunk ne csak tisztessges, hanem valsggal szent nekekrl, hogy azok sztkljenek bennnket szntelenl Isten segtsgl hvsra s magasztalsra, meg arra, hogy az cselekedetein elmlkedjnk s ekknt tmadjon a szvnkben szeretet s flelem irnta, az dicssgre! mde igazn mondja Szent goston: senki sem tud Istenrl mltkppen nekelni, csak az, akit tant meg erre. Ezrt akrmerre keresgljk is krskrl, sem jobb, sem Isten dicstsre alkalmasabb nekeket nem tallhatunk, mint a Dvid zsoltrait, amelyekre maga a Szentllek tantotta meg t. Amidn teht ezeket nekeljk, bizonyosak lehetnk abban, hogy e szavakat maga Isten adja sznkba, mintha csak maga nekelne bennnk nnn dicssgt magasztalva.
Ezrt buzdtja Aranyszj Jnos egyhzatya mind a frfiakat, mind a nket s a gyermekeket: szokjanak hozz a zsoltrok neklshez s ezltal igyekezzenek llekben flemelkedni az angyalok trsasgba. mde azt se felejtsk, amit Pl apostol mond: a szent nekeket nem lehet msknt nekelni, csak szvbl.
Szvbl nekelni pedig annyit is jelent, mint rtelemmel nekelni. ppen ebben van a klnbsg, gymond Szent goston, az emberek s a madarak neke kzt. Lm szpen tud nekelni a kenderike, a flemle meg a papagj is, de rtelme egyiknek sincsen. Az ember pedig ppen azt kapta ajndkba Istentl, hogy ha nekel, tudja is, mit mond. Viszont a megrtsnek jrjon nyomban a szv rzelme is, ez pedig csak gy lehetsges, hogy az neket emlkezetnkbe vssk s ekkpen lelknk szntelenl tudja azt zengeni.
Mindezeknl fogva ezt a knyvet klnskppen ajnlom mindenkinek, aki Isten szerint val szent rmre vgyakozik, olyanra, amellyel egyknt szolglja a sajt dvssgt, meg felebartai javt. De nincs is szksg r, hogy nagyon ajnlgassam: hiszen ez a knyv nmagban hordja becst s dicsrett. Brcsak lenne az emberekben annyi meggondols, hogy elhagynk eddig szoksos nekeiket, amelyek rszint resek s ledrek, rszint ostobk s esetlenek, rszint pedig szennyesek s hitvnyak s ennek kvetkeztben valamennyi rossz s rtalmas - s brcsak ezek helyett megszoknk ezutn ezeknek az isteni s mennyei nekeknek az neklst, egytt a j Dvid kirllyal!
Ami a dallamokat illeti, azrt alkalmaztunk ebben a knyvben ilyen fegyelmezett dallamformkat, mert ezeket tltk legalkalmasabbnak arra, hogy a szent trgyat megfelel sllyal s mltsggal zengjk s hogy - amiknt kifejtettk - a szent gylekezetben is nekelhetk legyenek. Kelt Genfben, 1543. jnius 10-n.
Elsz a Genfi Zsoltrokhoz. Fordtotta Dr. Rvsz Imre /1939/
Az eredetivel egybevetette s kiegsztette Jeney Zoltn /2oo1/ | |
|
|
|

| |
Somogyi Reformtus Egyhzmegye |
Csurgi Csokonai Vitz Mihly Reformtus ltalnos Iskola, Gimnzium Kollgium s Knyvtr
http://www.csvmrg.hu

Jvendls az els oskolrl a Somogyban
Ht, mzsknak szentelt
Kies tartomny!
ly szmkivetve volt
Nlad minden tudomny?
Ht csak sertst nevelt-
Itt a makk s haraszt?
Ht csak kansznak termett
A somogysgi paraszt?
Istenem!
Senki sem
Vette szbe,
Hogy e rszbe
rva mg Somogy!
Hny j sz lett vadd,
Hogy nem mveltk?
Hny polgr bnyikk?
Hogy jba nem neveltk!
Dudva lenne a dudvk
Kzt az anansz:
Kansz marad akinek
A nevelje kansz.
Ht mr, hogy
A Somogy
- ily tudatlan,
Formlatlan,
Ki a hiba?
Debrecen s Patak
Messze estenek
Ide, hol a mzsk
Nem is esmrtettenek.
Ami kevs pnz bejtt,
Kt-hrom pra,
Nagyobb dologra ment el
Borra avagy disznra.
A szegny
Prlegny
Vagy bodnrnak,
Vagy betyrnak,
Vagy zsivnynak llt.
h, szomor sorsa
Egy szp megynek!
Hol a magyar lelkek
Megvetve hevernek.
h, nem fj- a szve
Minden magyarnak,
Hogy a magyar fiakkal
Gondolni nem akarnak?
De tn j
Oly id,
Melyben nknk
A vidknk
j Hlikon lesz. -
Csokonai Vitz Mihly
sszes kltemnyei
| |
ZSOLTROK, DCSRETEK, HALLELUJK |
| |
Ptor Imre fordtsa: Klvin tanulmny |
| |
|
Darny Angster Orgona 1903

| |
2018 - 61 ves lenne!

Honlapokon
Midn a roncsolt anyagon
Diadalmas lelked megllt;
S megnzve btran a hallt
Hittel, remnnyel gazdagon
Indult nem fldi takon,
Egy volt kzs, szent viga- szunk
A LLEK L: tallkozunk! Arany Jnos |
DESANYJA

zv Jakab Istvnn Cserveni Ibolya
12 vi zvegysg
38 vi gyszols utn,
2017 mjus 3.-n Hazatrt Teremtjhez.
Megsznt sirsaitl, gysztl
s fjdalmtl.
lt 84 vet.
Nyugodjk bkben
Termszetes, hogy e mappa, a fnykpekkel egytt a honlapokon marad, mindvgig!
|
| |
|
Istvndi orgona 1872

| |
|
|